Przedmiotowy system oceniania
i kryteria oceniania
z historii
Zasady przedmiotowego systemu oceniania
Sposoby sprawdzania dydaktycznych osiągnięć uczniów:
Formy kontroli ustnej (na bieżących lekcjach):
- krótkie odpowiedzi na pytania kontrolne,
- wypowiedzi zawierające opis przebiegu wydarzeń,
- wypowiedzi dotyczące znajomości podstawowych pojęć historycznych,
- wypowiedzi pobudzające ucznia do myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wypowiedzi przy mapie historycznej.
Dodatkowe pytania naprowadzające wpływają na obniżenie oceny,
Nauczyciel pyta z 3 ostatnich lekcji lub z materiału powtórzeniowego, (jeśli zada powtórzenie jako pracę domową).
Ocena pracy ucznia w czasie lekcji (częstotliwość zgłaszania się, stosunek do poruszanej tematyki, wykazywanie
się wiedzą i dociekliwością).
b) Formy kontroli pisemnej:
- kartkówki - nauczyciel może zrobić kartkówkę z 3 ostatnich lekcji bez zapowiedzi,
- sprawdziany ),
- prace klasowa - przygotowane formularze (po zakończonym dziale programowym),
- prace pisemne np. rozprawka, plan, schemat, notatka (wprowadzane stopniowo w procesie edukacyjnym),
- zadania domowe,
- praca z: tekstem źródłowym, tabelą, wykresem, ilustracją, mapą, linią chronologiczną.
c) prezentacja wyników swojej pracy na forum klasy:
np. uczeń prezentuje graficzny przebieg procesu w postaci schematu.
Przy kontroli pisemnej obowiązują następujące kryteria procentowe:
- celujący 90 ¸ 100 % + zadanie/a wykraczające poza wymagania ponadpodstawowe
- bardzo dobry 90 ¸ 100 %
- dobry 76 ¸ 89 %
- dostateczny 51 ¸ 75 %
- dopuszczający 30 ¸ 50 %
- niedostateczny 0 ¸ 29 %
Dla ucznia z opinią PPP o dostosowaniu wymagań edukacyjnych stosuje się wyżej wymienione kryteria
procentowe dla ocen: celujący, bardzo dobry, dobry i dostateczny, oraz:
- dopuszczający 25 - 50 %
- niedostateczny 0 - 24 %
Uwzględnia się indywidualne możliwości edukacyjne każdego ucznia, jego zaangażowanie, wkład pracy, systematyczność oraz informacje zawarte w opinii PPP.
Uczniowie z dysfunkcjami oceniani są wg odrębnych zasad zalecanych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną.
Uczeń z opinią PPP (dysleksja) jest oceniany z uwzględnieniem, iż występują u niego następujące problemy
w procesie nauczania-uczenia się:
- trudności z zapamiętywaniem dat i chronologii,
- trudności ze zrozumieniem dłuższego tekstu,
- utrudnione czytanie tekstów źródłowych, szczególnie napisanych nietypową czcionką,
- problemy z analizowaniem i czytaniem map i wykresów,
- nieumiejętność pisania samodzielnie zwięzłych notatek.
Zasady poprawiania ocen:
- Uczeń po otrzymaniu oceny niedostatecznej ma prawo do próby ponownego zaliczenia pracy klasowej, testu
w przeciągu 2 tygodni od dnia oddania pracy przez nauczyciela. Jeżeli w ciągu tych 2 tygodni uczeń zachoruje,
nauczyciel umożliwia mu poprawę niezaliczonej pracy w terminie ustalonym z uczniem,,
- Przy ustalaniu terminów prac pisemnych stosuje się przepisy zawarte w SSO, (indywidualnie uwzględnia się stan zdrowia dziecka i jego sytuację życiową),
- Uczeń nieobecny w danym dniu, podczas pisania pracy klasowej, ma obowiązek zgłosić się po tej nieobecności w szkole, do pisania pracy klasowej na najbliższej lekcji. W przypadku odmowy otrzymuje ocenę niedostateczną. Po dłuższej nieobecności (5 dni nauki szkolnej lub więcej) należy uzgodnić termin pisania pracy z nauczycielem.
5. Sposoby informowania uczniów o wynikach ich osiągnięć szkolnych:
a) bieżąca informacja uczniów o ich osiągnięciach i postępach np. ustnie, w zeszycie przedmiotowym.
b) wyznaczanie terminów prac poprawkowych,
c) miesiąc przed zakończeniem semestru (roku) uczeń zagrożony oceną niedostateczną zostanie
poinformowany o swojej sytuacji i możliwości poprawy oceny.
d) miesiąc przed końcem semestru (roku)każdy uczeń zostanie poinformowany o przewidywanej ocenie.
6. Sposoby informowania rodziców o osiągnięciach ucznia:
a) zebrania rodziców,
b) indywidualne spotkania,
c) zeszyty do korespondencji,
d) pisemnie zagrożenie oceną niedostateczną i informację o przewidywanej ocenie miesiąc przed końcem
semestru, roku.
Kryteria oceniania z historii
WYMAGANIA KONIECZNE (OCENA DOPUSZCZAJĄCA)
Wiedza:
· uczeń posiada niepełną wiedzę określoną programem nauczania,
· przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia dotyczące zastosowania posiadanej wiedzy,
· posiada minimalną wiedzę dotyczącą wydarzeń Polski i świata,
· zna proste fakty, pojęcia historyczne i terminy, podstawowe wydarzenia i zjawiska oraz ich przyczyny
i skutki, luki wiedzy jest w stanie uzupełnić w dłuższym okresie czasu.
Umiejętności:
· przy pomocy nauczyciela umie zastosować umiejętności przewidziane programem i dysponuje umiejętnościami, które pozwolą mu uzupełnić braki w dalszym procesie uczenia się historii,
· umie nazywać fakty, wydarzenia, zjawiska,
· umie szeregować wydarzenia w czasie,
· dostrzega związki między życiem gospodarczym, położeniem geograficznym,
· odczytuje dane kartograficzne,
· potrafi posługiwać się podręcznikiem, słownikiem,
· czyta ze zrozumieniem treści zawarte w źródle.
Aktywność:
· bierna postawa na lekcjach,
· zachowuje się poprawnie na lekcjach, nie przeszkadza,
· pracuje na lekcjach tylko pod nadzorem nauczyciela i z pomocą kolegów.
WYMAGANIA PODSTAWOWE ( OCENA DOSTATECZNA)
Wiedza:
· posiada podstawową wiedzę, przewidzianą programem nauczania w stopniu zadawalającym,
· nazywa poznane epoki i podaje ich cechy,
- rozumie znaczenie złożoności faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów oraz zna daty roczne przełomowych wydarzeń,
- rozumie zmienność i ciągłość procesów historycznych,
- rozumie rolę źródeł historycznych w poznawaniu historii,
- pamięta wybitne jednostki poznanych wydarzeń,
- w pracach pisemnych popełnia błędy merytoryczne, ale po uwagach nauczyciela potrafi je poprawić.
Umiejętności:
· uczeń potrafi wykonać polecenia wymagające zastosowania umiejętności przewidzianych programem
o średnim stopniu trudności,
· posiada umiejętności dla poziomu wymagań koniecznych, uzupełnionych o nowe kompetencje,
- dostrzega zmienność i ciągłość wydarzeń oraz zjawisk,
- umieszcza fakty w czasie i przestrzeni historycznej,
- dostrzega przyczyny i skutki między faktami, wydarzeniami i zjawiskami,
- umie wykorzystać różne źródła wiedzy historycznej,
- umie wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na konkretny temat.
Aktywność:
- bierze udział w pracy zespołowej,
· nie pracuje systematycznie, aktywnością wykazuje się sporadycznie.
WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE (OCENA DOBRA)
Wiedza:
· uczeń opanował materiał przewidziany w programie,
· zna i rozumie większość pojęć,
· zna przyczyny i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
· rozumie związki i zależności pomiędzy historią powszechną i historią Polski,
· odtwarza rzeczywistość historyczną na podstawie źródeł historycznych i literackich,
· pamięta daty początkowe i końcowe wydarzeń historycznych,
· zna postacie historyczne ważne dla dziejów Polski i świata,
· uczeń dobrze opanował materiał, ale czasami popełnia błędy.
Umiejętności:
- posiada umiejętności dla poziomu podstawowego, uzupełnione o nowe kompetencje,
- porządkuje fakty według kryterium czasu i przestrzeni,
- selekcjonuje fakty i wydarzenia, rozumie związki między nimi,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę, formułuje oceny, opinie i uzasadnia je,
- umie korzystać z różnych źródeł informacji i je interpretować,
- poprawnie posługuje się mapą,
- przy pomocy nauczyciela poprawnie analizuje teksty źródłowe i porównuje uzyskane informacje z innymi źródłami,
- bierze udział w dyskusjach, grach dydaktycznych, formułuje poprawnie wypowiedzi ustne i pisemne.
Aktywność:
· jest aktywny w czasie lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela,
· samodzielnie wykonuje powierzone mu na lekcji zadania,
· umie i chce współpracować w grupie.
WYMAGANIA DOPEŁNIAJĄCE (OCENA BARDZO DOBRA)
Wiedza:
· uczeń posiada zasób wiedzy określony programem,
· zna przyczyny, przebieg i skutki faktów, wydarzeń, zjawisk, procesów,
· zna typologię źródeł historycznych, pojęcia i terminy dotyczące problemów badania źródeł historycznych,
· pamięta daty, wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne oraz rolę postaci w nich uczestniczących,
· rozumie zmienność i ciągłość procesów,
· rozumie przeciwstawne interpretacje wydarzeń.
Umiejętności:
· posiada umiejętności dla poziomu rozszerzającego i dopełniającego uzupełnione o nowe kompetencje,
· operuje wiedzą historyczną,
· korzysta z różnych źródeł informacji,
· porównuje je i ocenia ich wiarygodność oraz przydatność,
· samodzielnie formułuje i definiuje pojęcia oraz posługuje się nimi ze zrozumieniem,
· formułuje i rozwiązuje problemy historyczne,
· wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów,
· potrafi argumentować swoje wypowiedzi, sądy, opinie, oceny,
· rozróżnia prawdę historyczną od fikcji,
· zdobytą wiedzę prezentuje w różnych formach: w wypowiedziach ustnych i pisemnych,
· przedstawia prace problemowe, przekrojowe, prace w grupie np. metody projektu.
Aktywność:
· czynnie uczestniczy w lekcjach, bierze udział w dyskusjach, debatach, grach dydaktycznych na forum klasowym,
· wykonuje dobrowolnie zadania, zdobywając nową wiedzę i doświadczenia,
· wykazuje się pomysłowością, inicjatywą i pracowitością.
WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE POZA PROGRAM NAUCZANIA ( OCENA CELUJĄCA)
Wiedza:
· uczeń posiada wiedzę historyczną wyraźnie wykraczającą poza obowiązkowe wymagania programowe, potwierdzając je w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej,
· posiada zainteresowania humanistyczne, systematycznie pracuje, czyta książki i artykuły historyczne,
· uczestniczy w różnych konkursach historycznych, osiąga sukcesy.
Umiejętności:
· uczeń posiada umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych, rozszerzających, dopełniających i uzupełniających o nowe kompetencje,
· samodzielnie zdobywa wiadomości,
· wykorzystuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach poznawczych,
· umie dokonać syntezy, analizy materiału oraz powiązać je z zagadnieniami poznanymi w czasie innych przedmiotów,
· umie powiązać dzieje własnego regionu z historią własnego kraju lub z dziejami powszechnymi,
· krytycznie analizuje treści prezentowane przez media i inne źródła.
Aktywność:
· bierze aktywny udział w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
· dodatkowo wykonuje zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu lekcyjnego,
· opracowuje plany, schematy, zabawy dydaktyczne, itp.,
· bierze udział w konkursach pozaszkolnych i osiąga sukcesy w miarę swoich możliwości,
· współpracuje z nauczycielem, wykazuje się dociekliwością i inicjatywą, jest pracowity.
OCENA NIEDOSTATECZNA
Wiedza:
· braki wiedzy są duże, nie rokuje nadziei na ich usunięcie przy pomocy nauczyciela, nawet w długim okresie czasu,
· nie pamięta prostych faktów, pojęć i terminów historycznych,
· nie dostrzega prostych przyczyn, i skutków faktów, wydarzeń, zjawisk,
· nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji,
Umiejętności:
· nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń i prostych umiejętności,
· nie umie nazywać faktów, wydarzeń, zjawisk, nie potrafi umieszczać ich w czasie i przestrzeni,
· nie umie dostrzec prostych przyczyn skutków faktów, wydarzeń i zjawisk,
· nie rozumie prostego tekstu źródłowego.
Aktywność:
· przeszkadza w trakcie lekcji, uniemożliwia prowadzenie zajęć,
· odmawia wykonywania zadań postawionych przez nauczyciela bądź grupę,
· wyraźny brak zainteresowania przedmiotem.
Uczeń z historii nie zgłasza braku zadań, jedynie w szczególnych przypadkach na pisemną prośbę rodziców.
Każdy brak zadania w zeszycie przedmiotowym i w zeszycie ćwiczeń równa się ocenie niedostatecznej.
System.String[]