Począwszy od tego roku szkolnego gimnazjaliści, którzy realizują nową podstawę programową, będą musieli przygotować, a następnie zaprezentowaćprojekt edukacyjny (w roku szkolnym 2010/2011 obowiązek ten będzie dotyczył uczniów klas I i II). Projekt edukacyjny będzie realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela, a jego temat może dotyczyć wybranych treści przedmiotowych lub wykraczać poza wymagania zawarte w podstawie programowej.
1. Postanowienia ogólne - projekt edukacyjny
1) Uczniowie gimnazjum obowiązkowo biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2) Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowanym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3) Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w postawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
4) Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela
i obejmuje następujące działania:
a) wybranie tematu projektu edukacyjnego,
b) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
c) wykonanie zaplanowanych działań,
d) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5) Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum
w porozumieniu z radą pedagogiczną.
6) Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
7) Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
8) Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
9) W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu.
10) W przypadkach, o których mowa w ust. 9 , na świadectwie ukończenia gimnazjum
w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
2. Regulamin realizowania projektów edukacyjnych Gimnazjum w Łączanach
1) Projekty realizowane są przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego semestru nauki w klasie trzeciej.
2) Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu, wówczas rodzice wskazują do 30 maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego, temat którego projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.
3) Czas trwania projektów powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy i może być przedłużony przez opiekuna zespołu.
4) Na początku każdego roku szkolnego, wychowawca informuje uczniów klasy II o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem. Rodzicom przekazuje się informację w formie pisemnej za potwierdzeniem zwrotnym.
5) W terminie do 30 września opiekunowie projektów przedstawiają dyrektorowi listę tematów z celami, opisem problematyki oraz dokumentacją, która będzie wymagana podczas realizacji projektu. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów. W/w informacje udostępnia się uczniom na stronie internetowej i bibliotece.
6) W terminie do 15 października opiekunowie projektu przeprowadzają spotkania, udzielając wskazówek i odpowiadają na pytania.
7) Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 20 października, składając wspólnie pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe.
8) Ten sam temat projektu może być wybrany za zgodą opiekuna projektu przez kilka zespołów uczniowskich.
9) w przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodu niezależnych od siebie (np. z powodu choroby), opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniają zainteresowania i zdolności.
10) Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
a) czas realizacji,
b) formy pracy, zbieranie informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowanie projektu wpisując je do karty realizacji projektu.
11) Opiekun projektu na bieżąco monitoruje prace zespołu, udziela wskazówek, pozostali nauczyciele są zobowiązani do pomocy uczniom i współpracy z opiekunem.
12) Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma uzależniona od tematyki realizowanego projektu. Prezentacja odbywa się „Dniu projektów”. w terminie ustalonym przez dyrektora. W zależności od tematyki w prezentacji mogą uczestniczyć obserwatorzy
i zaproszeni goście.
13) Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami przed jej dokonaniem.
a) Kryteria oceny projektu powinny uwzględniać: sprawozdania z projektu, wytwory materialne, sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia ,pracę zespołową i indywidualną ucznia, samoocenę.
b) Opiekun przedstawia informację wychowawcy klasy o przebiegu realizacji projektu przez uczniów, ocenie projektu poszczególnych uczniów.
c) Ocena ma charakter opisowy odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie i kończy się stwierdzeniem uogólniającym: zaliczył/ nie zaliczył udział w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.
d) Jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu na podstawie oceny opisowej.
14) Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
3. Regulamin realizowania projektów edukacyjnych Gimnazjum w Łączanach
w roku szkolnym 2010 /2011
1) Projekty realizowane są przez uczniów w klasie drugiej, a w szczególnych wypadkach ich realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia pierwszego semestru nauki w klasie trzeciej.
2) Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu, wówczas rodzice wskazują do 30 maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego, temat którego projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.
3) Czas trwania projektów powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy i może być przedłużony przez opiekuna zespołu.
4) Na początku każdego roku szkolnego, wychowawca informuje uczniów klasy II o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem. Rodzicom przekazuje się informację pisemną, za potwierdzeniem zwrotnym., nie później niż do 30 listopada.
5) W terminie do 30 listopada opiekunowie projektów przedstawiają dyrektorowi listę tematów z celami, opisem problematyki oraz dokumentacją, która będzie wymagana podczas realizacji projektu. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów. W/w informacje udostępnia się uczniom na stronie internetowej i bibliotece.
6) W terminie do 10 grudnia opiekunowie projektu przeprowadzają spotkania, udzielając wskazówek i odpowiadają na pytania.
7) Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 15 grudnia, składając wspólnie pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe.
8) Ten sam temat projektu może być wybrany za zgodą opiekuna projektu przez kilka zespołów uczniowskich.
9) W przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodu niezależnych od siebie (np. z powodu choroby), opiekun projektu włącza go do określonego zespołu, uwzględniają zainteresowania i zdolności.
10) Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
a) czas realizacji,
b) formy pracy, zbieranie informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowanie projektu wpisując je do karty realizacji projektu.
11) Opiekun projektu na bieżąco monitoruje prace zespołu, udziela wskazówek, pozostali nauczyciele są zobowiązani do pomocy uczniom i współpracy z opiekunem.
12) Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma uzależniona od tematyki realizowanego projektu. Prezentacja odbywa się ”Dniu projektów” . w terminie ustalonym przez dyrektora. W zależności od tematyki w prezentacji mogą uczestniczyć obserwatorzy
i zaproszeni goście.
13) Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami przed jej dokonaniem:
a) kryteria oceny projektu powinny uwzględniać: sprawozdania z projektu, wytwory materialne, sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia ,pracę zespołową i indywidualną ucznia, samoocenę,
b) opiekun przedstawia informację wychowawcy klasy o przebiegu realizacji projektu przez uczniów, ocenie projektu poszczególnych uczniów.
c) ocena ma charakter opisowy odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie i kończy się stwierdzeniem uogólniającym: zaliczył/ nie zaliczył udział w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.
d) jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu na podstawie oceny opisowej.
14) Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum wpływa
na ocenę z zachowania :
Ocenę wzorową może otrzymać uczeń, który wykazał się dużą samodzielnością
i innowacyjnością we wszystkich etapach realizacji projektu edukacyjnego, wspomagał członków zespołu w realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny i wyciągania wniosków.
Ocenę bardzo dobra może otrzymać uczeń, który był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była rzeczowa i nacechowana życzliwością.
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.
Ocenę poprawną może otrzymać uczeń, który współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny, wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania podejmowane były na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna.
Ocenę nieodpowiednią może otrzymać uczeń, który mimo złożonej deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązał się w terminie ze swoich obowiązków, czego konsekwencja były opóźnienia w realizacji projektu lub konieczność realizacji zadań przez innych członków zespołu.
Ocenę naganną może otrzymać uczeń, który nie uczestniczył w realizacji projektu gimnazjalnego, jego postawa była lekceważąca w stosunku do członków zespołu, jak
i opiekuna.
System.String[]