Umiejętności dziecka kończącego przedszkole i zaczynającego naukę w I klasie szkoły podstawowej

w oparciu o aktualną podstawę programową

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno:

1.           W obszarze kształtowania umiejętności społecznych dzieci, porozumiewania się z dorosłymi
i dziećmi, zgodnego funkcjonowania w zabawie i sytuacjach zadaniowych dziecko kończące przedszkole powinno:

  • obdarzać uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują,
  • grzecznie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy,
  • przestrzegać reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych,
  • w miarę samodzielnie radzić sobie w sytuacjach życiowych i przewidywać skutki własnych zachowań,
  • wiedzieć, że nie należy się chwalić bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się
    w trudniejszych warunkach,
  • umieć się przedstawić, podać swoje imię, nazwisko i adres, oraz wiedzieć komu może przekazywać takie informacje.

2.           W obszarze kształtowania czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych oraz wdrażania do utrzymywaniu ładu i porządku dziecko kończące przedszkole powinno:

  • poprawnie umyć i wytrzeć się oraz umyć zęby,
  • właściwie zachować się przy stole podczas posiłków,
  • nakrywać do stołu i sprzątać po sobie,
  • samodzielnie korzystać z toalety,
  • samodzielnie ubierać i rozbierać się,
  • dbać o rzeczy osobiste, nie narażać rzeczy osobistych na zgubienie czy kradzież,
  • utrzymywać porządek w swoim otoczeniu.

3.           W obszarze wspomagania rozwoju mowy dziecko kończące przedszkole powinno:

  • zwracać się bezpośrednio do rozmówcy, starać się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym,
  • mówić płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji,
  • uważnie słuchać, pytać o niezrozumiałe fakty i formułować dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach,
  • w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i decyzjach.

4.           W obszarze wspierania dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia dziecko kończące przedszkole powinno:

  • przewidywać w miarę swoich możliwości jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach),
  • grupować obiekty w sensowny sposób i formułować uogólnienia typu: to do tego pasuje,
  • starać się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbować przewidywać, co się może zdarzyć.

5.           W obszarze wychowania zdrowotnego i kształtowania sprawności fizycznej dziecko kończące przedszkole powinno:

  • dbać o swoje zdrowie, orientować się w zasadach zdrowego żywienia,
  • dostrzegać związek pomiędzy chorobą a leczeniem,
  • poddawać się leczeniu,
  • być sprawnym fizycznie, uczestniczyć w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, itp.

6.           W obszarze wdrażania dziecka do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych, wychowanek kończący przedszkole powinien:

  • wiedzieć, jak zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie może otrzymać pomoc, umieć o nią poprosić,
  • orientować się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
  • znać zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt oraz unikać ich,
  • wiedzieć, że nie można samodzielnie zażywać leków i stosować środków chemicznych,
  • próbować samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, mieć rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

7.           W obszarze wychowania przez sztukę - dziecko widzem i aktorem, wychowanek kończący przedszkole powinien:

  • wiedzieć, jak należy się zachować na uroczystościach,
  • odgrywać role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem,
  • umieć posługiwać się rekwizytami.

8.           W obszarze wychowania przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec, dziecko kończące przedszkole powinno:

  • śpiewać piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe,
  • chętnie uczestniczyć w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu,
  • dostrzegać zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyrazić go pląsając lub tańcząc,
  • tworzyć muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych, a także improwizować ją ruchem,
  • w skupieniu słuchać muzyki, w tym także muzyki poważnej.

9.           W obszarze wychowania przez sztukę, różne formy plastyczne, dziecko kończące przedszkole powinno:

  • przejawiać, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki, tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu,
  • umieć się wypowiadać w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych,
  • wykazywać zainteresowanie malarstwem, rzeźbą, architekturą (w tym architekturą zieleni
    i architekturą wnętrz).

10.         W obszarze wspomagania rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych dziecko kończące naukę w przedszkolu powinno:

  • wznosić konstrukcje z klocków i tworzyć kompozycje z różnorodnych materiałów,
  • mieć poczucie sprawstwa, używać właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania,
  • interesować się urządzeniami technicznymi, próbować zrozumieć jak one działają
    i zachowywać ostrożność przy korzystaniu z nich.

11.         W obszarze pomagania dzieciom w zrozumieniu zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń dziecko kończące przedszkole powinno:

  • rozpoznawać i nazywać zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
  • podejmować rozsądne decyzje i nie narażać się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody,
  • wiedzieć o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji,
  • stosować się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.

12.         W obszarze wychowania dla poszanowania roślin i zwierząt dziecko kończące przedszkole powinno:

  • wymieniać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych (na łące,
    w lesie),
  • wiedzieć, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,
  • potrafić wymienić zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku,
  • wiedzieć w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im.

13.         W obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną dziecko kończące przedszkole powinno:

  • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego,
  • wyznaczać wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych zbiorach zastępczych,
  • ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
  • rozróżniać stronę prawą od lewej, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,
  • wiedzieć na czym polega pomiar długości i znać proste sposoby mierzenia,
  • znać stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

14.         W obszarze kształtowania gotowości do nauki pisania i czytania dziecko kończące przedszkole powinno:

  • potrafić określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru,
  • rozumieć polecenia typu: narysuj kółko w lewym rogu kartki,
  • potrafić uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
  • dysponować sprawnością rąk oraz współpracą ręki i oka potrzebną do rysownia, wycinania i nauki pisania,
  • interesować się czytaniem i pisaniem,
  • być gotowe do nauki pisania i czytania,
  • słuchać, np. opowiadań i rozmawiać o nich, interesować się książkami,
  • układać krótkie zdania, dzielić zdania na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby, wyodrębniać głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
  • rozumieć sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli.

15.         W obszarze wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego dziecko kończące przedszkole powinno:

  • wymieniać imiona i nazwiska swoich bliskich,
  • wiedzieć gdzie pracują, czym się zajmują,
  • znać nazwę miejscowości, w której mieszka,
  • znać ważniejsze instytucje i orientować się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby (policjanta, strażaka),
  • wiedzieć, jakiej jest narodowości,
  • znać nazwę państwa i stolicę, nazywać godło i flagę państwową, znać polski hymn i wiedzieć, że Polska należy do UE,
  • wiedzieć, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na narodowość, płeć, kolor skóry.