PROGRAM

WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Łączanach

na lata 2023 – 2024

 

 

„Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw
 i zwyczajów.
[...] Potrzebny przewodnik, który grzecznie odpowie na pytanie.”

Janusz Korczak

 

 

SPIS TREŚCI

  • Wstęp
  • Podstawy prawne
  • Diagnoza potrzeb
  • Cele wychowania i profilaktyki
  • Sylwetka absolwenta szkoły
  • Uczestnicy programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły
  • Zadania wychowawczo-profilaktyczne i formy realizacji
  • Harmonogram, czyli struktura i sposób realizacji zadań
  • Ewaluacja
  • WSTĘP

Pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka, żyje nie tylko z drugim, ale i dla drugich.

Wychowanie to proces wspierania dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej społecznej, które powinno być wzmacniane
i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie
i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.

Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym.

Chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli kulturalni, odpowiedzialni, komunikatywni, kreatywni i empatyczni, aby panowało poczucie przynależności do grupy (klasy, szkoły), którą łączą więzi koleżeństwa i przyjaźni.

Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin
z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

Program będzie modyfikowany w oparciu o coroczną diagnozę potrzeb i problemów rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.      

 

  • PODSTAWY PRAWNE
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
    I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U.
    z 2015 r. poz. 1249)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.
  • DIAGNOZA POTRZEB

Diagnozę opracowano na podstawie ankiet, ewaluacji dotychczas działającego programu wychowawczo - profilaktycznego, obserwacji, rozmów z rodzicami, nauczycielami oraz pracownikami szkoły, wyników klasyfikacji oraz obserwacji środowiska szkolnego.

Stwierdzono następujące problemy:

  • Zachowania agresywne (zaczepki, obraźliwe komentarze).
  • Niska kultura osobista u uczniów, zwłaszcza nieużywanie zwrotów grzecznościowych i lekceważący stosunek do nauczycieli.
  • Nieumiejętność radzenia sobie przez uczniów w sytuacjach stresowych takich jak negatywna ocena, ważny egzamin.
  • Słaba integracja zespołów klasowych
  • Mała atrakcyjność lekcji wychowawczych w odczuciu uczniów
  • Nieodpowiedzialne korzystania z telefonów, mediów społecznościowych,
  • Brak kontroli niektórych rodziców nad czasem i miejscem przebywania dzieci
    i młodzieży w godzinach wieczornych.
  • Nieumiejętna organizacja czasu wolnego.

 

  • CELE WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI.
    • Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele).
    • Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.
    • Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
    • Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
    • Rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność
      i przedsiębiorczość.
    • Wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie
      i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
    • Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
    • Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
    • Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.
    • Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.
    • Zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego
      na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy.

      12)   Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod
               kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii
               cyfrowych.

  • SYLWETKA ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA

 

DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA:

   - jest sprawny ruchowo,

   - posiada niezaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową,

   - jest sprawny manualnie,

   - cechuje go poprawne funkcjonalnie organów zmysłowych,

   - jest odporny na zmęczenie i choroby.

DOJRZAŁOŚĆ UMYSŁOWA:

    -  jest aktywny poznawczo,

    -  zainteresowany czytaniem i pisaniem,

    -  posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju   pojęć,

    -  orientuje się w najbliższym otoczeniu,

    -  potrafi słuchać uważnie i ze zrozumieniem,

    -  wypowiada się swobodnie i zrozumiale dla otoczenia, opowiada, wyraża własne życzenia, sądy, wnioski i oceny, stawia pytania,

    -  potrafi być odpowiedzialny- rzetelnie wywiązuje się z podejmowanych zadań, ma szacunek do pracy swojej i innych,

    -  zna podstawowe zasady ochrony przyrody,

    -  jest twórczy w różnych dziedzinach aktywności.

 DOJRZAŁOŚĆ DO PISANIA I CZYTANIA:

    - potrafi dokonać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej wyrazów, koniecznej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznania i odtwarzania,

    -  rozumie znaczenie wyrazów jako graficzne odzwierciedlenie słów,

    -  posiada orientację przestrzenną umożliwiającą rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków położenia odwzorowanych form graficznych,

    - posiada rozwinięty słuch fonematyczny.

DOJRZAŁOŚĆ DO MATEMATYKI:

   -  rozumie i określa stosunki przestrzenne, czasowe, ilościowe,

   -  klasyfikuje przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru,

   -  dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie swoich indywidualnych możliwości,

   -  zna i potrafi posługiwać się cyframi i wybranymi znakami matematycznymi.

 DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA:

   - jest w wystarczającym stopniu samodzielny,

   - nie ma problemów z nawiązywaniem kontaktów z nauczycielem, kolegami,

   -  podporządkowuje się obowiązującym wymaganiom dyscypliny,

   - jest obowiązkowy, wytrwały, liczy się z opinią innych,

   -  potrafi panować nad swoimi emocjami,

   - potrafi dokonać samooceny, oceny postępowania innych, wie, co jest dobre,

   - jest świadome niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami / nałogami;

   - prezentuje właściwą postawę PRZECIW;

   - orientuje się w procesie uzależnienia człowieka od czegoś (zna ich niekorzystny wpływ
     na   organizm);

   - wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
     (np. środków czystości);

   - wie, co sprzyja uzależnieniu człowieka (alkohol, papierosy, leki, internet, telewizja);

   - nabywa umiejętność odmawianie NIE bez poczucia winy (asertywność);

   - nie jest podatne na wpływ reklam (tzw. ukryte programy) oraz osób mających

      złe   zamiary

   - jest zainteresowany dziełami kultury, wrażliwy na piękno przyrody,

   - ma poczucie własnej wartości,

   - kształtuje własne ,,ja” w harmonii ze środowiskiem,

   - jest empatyczny i tolerancyjny,

   - czuje się odpowiedzialny za stan najbliższego otoczenia.

  • SYLWETKA ABSOLWENTA SZKOŁY

POSTAWY

Uczeń:

  • jest gotowy do podjęcia nauki na wyższym etapie kształcenia;
  • dostrzega potrzeby innych ludzi, okazuje życzliwość i pomoc;
  • jest tolerancyjny i otwarty wobec odmienności językowej, kulturowej i religijnej;
  • jest twórczy, wykazuje zainteresowanie własnym rozwojem;
  • aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły, społeczności lokalnej, kraju i Europy;
  • potrafi przeciwstawić się złym wpływom.

WIEDZA

Uczeń:

  • zna tradycje szkoły, regionu, narodu, odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych;
  • rozpoznaje swoje mocne strony i potrafi je wykorzystać;
  • zna zasady dobrego wychowania;
  • dostrzega zagrożenia wynikające z nałogów.

UMIEJĘTNOŚCI

Uczeń:

  • umie odróżnić dobre postępowanie od złego, hierarchizować wartości, powiedzieć „NIE”;
  • współpracuje z rówieśnikami i dorosłymi, szanuje poglądy innych ludzi;
  • nazywa i wyraża swoje uczucia w sposób kulturalny;
  • stosuje zasady dobrego wychowania;
  • dba o własne zdrowie i środowisko naturalne.

 

  • UCZESTNICY PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY.

Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu:

 

Rodzice:

  • mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi
    i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;
  • znają i akceptują szkolny program wychowawczo – profilaktyczny;
  • wspierają dziecko i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa;
  • doceniają wysiłek swojego dziecka;
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;
  • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
  • kontaktują się ze szkołą poprzez udział w zebraniach, dniach otwartych szkoły oraz na indywidualnych spotkaniach;
  • reagują na uwagi przekazywane przez nauczyciela;
  • uczą dziecko by nie stanowiło zagrożenia dla siebie i innych;
  • wyczulają dziecko na przejawy agresji słownej i fizycznej;
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.

 

Nauczyciele i wychowawcy klas:

  • realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego;
  • wspomagają wychowawczą rolę rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  • odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, podczas wyjść i wyjazdów szkolnych;
  • oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych,
  • podejmuje inicjatyw/działania w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej
  • zapewniają uczniom i ich rodzicom wszechstronną informację na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych przez nią działań oraz osiągnięć uczniów;
  • dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia, podejmują działania
    w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • integrują zespół klasowy i kierują nim;
  • uczą dzieci rozwiązywania problemów i konfliktów (również z wykorzystaniem technik mediacyjnych) oraz umacniania własnej wartości;
  • rozbudzają u uczniów zamiłowanie do czytelnictwa;
  • zachęcają do działań na rzecz drugiego człowieka, pracy w ramach wolontariatu;
  • wdrażają do samooceny postępów w nauce i zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku szkolnego;
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów;
  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;
  • współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;
  • współpracują z rodzicami; włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy i szkoły;
  • współpracują z dyrekcją szkoły, pedagogiem, psychologiem i pielęgniarką;
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka m.in. z policją, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądem, GOKSiR w Brzeźnicy, itp.;
  • podnoszą jakość wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu
    o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami
    w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;
  • wspierają rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
  • Poprawnie metodycznie wykorzystują narzędzia i materiały dostępne w sieci, w szczególności oparte na sztucznej inteligencji.
  • rozwijają umiejętności uczniów z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  • przygotowują uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;
  • wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
  • uczą poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
  • doskonalą swoje kompetencje w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią.

 

Uczniowie:

  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;
  • zachowują się kulturalnie i z szacunkiem w szkole i poza nią;
  • nie stosują przemocy fizycznej, psychicznej i słownej;
  • zawsze są przygotowani do lekcji;
  • znają i przestrzegają norm zachowania obowiązujących w szkole;
  • swoim zachowaniem, zabawami nie stwarzają zagrożenia dla siebie i innych;
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa;
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;
  • angażują się w działania na rzecz klasy, szkoły i środowiska lokalnego;
  • kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;
  • prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;
  • nie zażywają środków odurzających, substancji psychotropowych itp.

 

Pedagog szkolny/Psycholog:

  • wspiera rodziców i nauczycieli w ich działalności wychowawczej;
  • prowadzi badania i działania diagnostyczne uczniów, w tym diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
  • diagnozuje sytuacje wychowawcze w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
  • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich
    do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
  • inicjuje różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
  • prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych;
  • pomaga rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
  • wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • współpracuje z instytucjami gminnymi i powiatowymi działającymi na rzecz dziecka
    i rodziny.
  • ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE I FORMY REALIZACJI.

KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Przygotowanie uczniów do

świadomego, aktywnego

uczestnictwa w życiu społecznym.

1.

Rozwijanie samorządności uczniów.

Uczenie zasad demokracji.

Udział w pracach Samorządu Uczniowskiego i klasowego.

Udział uczniów w procesie

planowania pracy klasy, szkoły.

2.

Rozwijanie tolerancji wobec innych.

Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób niepełnosprawnych, starszych.

Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych.

Współpraca z Domem Seniora i stowarzyszeniem „Dać Szansę”

3.

Poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia.

Przestrzeganie i uaktualnianie szkolnego systemu oceny zachowania.

Stała obserwacja i kontrola zachowań pozytywnych, negatywnych uczniów.

4.

Kształtowanie umiejętności

refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji- Internet, gry komputerowe, telewizja, radio.

Godziny wychowawcze, pogadanki.

 

 

5.

Zachęcanie do aktywności pozalekcyjnej uczniów. Uczestnictwo w organizacji uroczystości szkolnych, imprez itp.

Imprezy integracyjne,

uroczystości szkolnych i lokalnych, konkursach, wyjazdy itp.

6.

Udział uczniów w akcjach

organizowanych przez szkołę.

 

7.

Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.

 

8.

Organizowanie czasu wolnego.

Wolontariat, zajęcia pozalekcyjne, wycieczki.

9.

Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.

„Spotkanie z bajką” w świetlicy szkolnej prowadzone przez wolontariuszy.

Prowadzenie zeszytu lektur

w kl.1-3.

Prezentowanie

najciekawszych pozycji

czytelniczych dla dzieci.

Projekt „Wychowanie przez czytanie-z książką w świat wartości”.

II.

Dążenie do uzyskania wysokiego poziomu kultury osobistej.

1.

Budowanie systemu wartości-przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości.

Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie.

2.

Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii.

Pogadanki, lekcje wychowawcze.

3.

Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów.

Pogadanki, lekcje wychowawcze.

4.

Egzekwowanie właściwego zachowania uczniów wobec osób dorosłych, rówieśników.

Pogadanki, lekcje wychowawcze.

5.

Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, w tym kulturę języka.

Percepcja wartościowych filmów, sztuk teatralnych, wystaw.

6.

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne słowa i czyny.

Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne.

7.

Przekazanie uczniom informacji na temat konieczności poszanowania cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.

 

8.

Ćwiczenie z uczniami prawidłowej reakcji w sytuacjach konfliktowych.

Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.

III.

Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych.

1.

Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uczeń umie uszanować zdanie innych oraz potrafi bronić własnego zdania, uczeń umie powiedzieć nie na niewłaściwe propozycje, dokonuje trafnego wyboru.

Stawianie uczniów w hipotetycznych sytuacjach wymagających zajęcia określonego stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje specjalistów.

2.

Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu.

 

IV.

Integracja działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły i rodziców.

1.

Zapoznanie rodziców z programem wychowawczo-profilaktycznym oraz innymi prawnymi aktami Szkoły.

Na spotkaniach rodziców z wychowawcami klas.

Udostępnienie programu na stronie internetowej szkoły.

2.

Dokładne precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez Szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.

Egzekwowanie powyższych wymagań.

Działania pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur i reagowanie w sytuacjach trudnych.

3.

Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych

 

4.

Badanie opinii rodziców odnośnie:

skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych,

przedmiotowych systemów oceniania.

Ankiety, opinie na zebraniach klasowych.

5.

Włączenie rodziców do pracy przy realizacji zamierzeń wychowawczych:

- Udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, klasowych;

- Współpraca z rodzicami w planowaniu działań wychowawczych oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dziecka.

Wychowawcy klas konsultują z rodzicami ich oczekiwania odnośnie pracy wychowawczej i profilaktycznej.

Współpraca z Radą Rodziców.

6.

Przekazanie rodzicom informacji na temat praw i obowiązków ucznia, wyników nauczania i zachowania uczniów.

Wywiadówki, dni otwarte szkoły, tablice informacyjne,
e-dziennik.

7

Przekazywanie rodzicom wiedzy na temat przyczyn i istoty niepowodzeń dydaktycznych- wskazówki do pracy w domu z dzieckiem.

Organizowanie szkoleń dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

8.

Przekazywanie rodzicom informacji na temat metod oddziaływań wychowawczych.

Prelekcje dla rodziców.

 

 

9.

Organizowanie imprez dla rodziców i z udziałem rodziców.

Angażowanie rodziców do uczestnictwa i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych.

10.

Wyróżnianie rodziców za wkład pracy, pomoc szkole w poprawianiu warunków pracy i nauki.

Wręczenie rodzicom podziękowań za prace.

 

ZAPEWNIENIE UCZNIOM MOŻLIWOŚCI ZDOBYCIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNYCH DO KONTYNUOWANIA NAUKI NA WYŻSZYM POZIOMIE

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Kształtowanie świadomości wpływu zdobytej wiedzy i umiejętności na przyszłe, dorosłe życie.

1.

Budzenie ciekawości poznawczej.

Kształtowanie umiejętności efektywnego przyswajania wiedzy.

Zapoznanie uczniów z organizacją nauki własnej oraz różnymi technikami uczenia się i zapamiętywania.

Kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy informacji.

Rozwijanie kreatywnego myślenia.

Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji (w tym multimedialnych).

Stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach przedmiotowych.

Prowadzenie zajęć w formie pracy w grupie.

2.

Inspirowanie uczniów do

Pomoc w odkrywaniu

 

poznawania siebie i swoich

własnych możliwości,

 

możliwości, motywowanie do samokształcenia.

predyspozycji i ich twórczym rozwijaniu.

Aktywizowanie uczniów poprzez powierzanie

im zadań odpowiadających ich indywidualnym predyspozycjom.

Wdrażanie do samooceny z uwzględnieniem sukcesów i porażek oraz mocnych i słabych stron.

Stwarzanie warunków do samodzielnego zdobywania wiedzy.

3.

Budowanie motywacji do nauki.

 

4.

Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy.

Zajęcia z doradztwa zawodowego, wyjazdy na Targi Edukacyjne, tematyka godzin wychowawczych.

II.

Zapobieganie niepowodzeniom dydaktycznym - wspieranie uczniów mających trudności w nauce.

1.

Diagnozowanie trudności w nauce.

 

2.

Zapoznanie nauczycieli z wymaganiami dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dostosowywanie wymagań do możliwości indywidualnych uczniów.

3.

Zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.

Kierowanie uczniów, na wniosek rodziców, do Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

Zajęcia specjalistyczne zgodnie z opiniami, z orzeczeniami PPP:

- zajęcia rewalidacyjne

- zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze

- zajęcia logopedyczne

- zajęcia wspierające

- zajęcia indywidualne

Zajęcia włączające uczniów niepełnosprawnych.

Konsultacje z pracownikami PPP.

Opracowanie i realizacja Indywidualnych Programów Terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności.

4.

Pomoc uczniom mającym problemy z nauką.

Organizowanie pomocy koleżeńskiej.

Umiejętna stymulacja i dowartościowywanie uczniów

posiadających niskie poczucie własnej wartości.

Przeprowadzenie zajęć na temat mocnych stron wychowanków.

III.

Rozpoznawanie oraz rozwój indywidualnych zainteresowań i zdolności uczniów.

 

1.

Praca z uczniem zdolnym.

Przygotowanie i organizacja 

konkursów, zawodów, olimpiad oraz zachęcanie uczniów do udziału w nich.

Indywidualna praca z uczniem zdolnym.

Promowanie ucznia zdolnego w szkole i w środowisku lokalnym.

Przyznawanie stypendiów, nagród, wyróżnień za osiągnięcia w nauce i w sporcie.

2.

Rozwijanie zainteresowań, zdolności uczniów.

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych.

Udział dzieci w krajowych, europejskich oraz światowych projektach edukacyjnych na rzecz rozwoju intelektualnego uczniów oraz pomoc w ich realizacji.

Organizowanie wycieczek krajoznawczych, wyjazdów do kina, teatru i innych ośrodków nauki, kultury i sztuki.

Organizacja Szkolnego Festiwalu Nauki.

Internetowy Teatr Telewizji.

IV.

Zapewnienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności w kształceniu na odległość ( jeśli będzie taka konieczność).

 

Zdobywanie wiedzy.

Prowadzenie lekcji online przez Teams, przeprowadzanie testów wiedzy, sprawdzianów i kartkówek, porozumiewanie się z uczniami i rodzicami.

KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, PRZYWIĄZANIA DO HISTORII I TRADYCJI NARODOWYCH

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji.

1.

Znajomość słów i melodii hymnu narodowego.

Godziny wychowawcze, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, uroczystości szkolne i klasowe, wycieczki i wyjścia.

2.

Kulturalne zachowanie się w miejscach Pamięci Narodowej, w czasie uroczystości szkolnych, w kościele i na cmentarzu.

Szkolna akcja „Znicz”.

3.

Dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii.

 

4.

Poznanie sylwetki Patrona Szkoły.

Godziny wychowawcze.

Konkurs wiedzy o Patronie.

5.

Prowadzenie kroniki szkolnej.

 

6.

Kultywowanie tradycji szkolnej. Organizacja i aktywny udział w uroczystościach o charakterze rocznicowym i patriotycznym, Uroczyste obchody świąt narodowych i szkolnych.

 

Realizacja przedsięwzięć, konkursów.

II.

Wprowadzenie w życie kulturalne szkoły wspólnoty lokalnej.

1.

Zdobywanie, pogłębianie wiedzy o własnej miejscowości, regionie, kraju.

Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne.

 

2.

Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu wspólnoty lokalnej, imprezach regionalnych. Organizowanie imprez na rzecz Szkoły i środowiska.

Organizacja imprez, uroczystości szkolnych i uczestnictwo w nich.

3.

Poznanie historii najważniejszych obiektów w gminie.

 

4.

Historia i geneza powstania miejscowości.

Izba Regionalna w Szkole

III.

Poszanowanie historii i kultury regionu.

1.

Zapoznanie z elementami kultury niektórych regionów Polski.

Wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.

2.

Poznanie wybranych legend.

Wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.

3.

Poznanie historii zabytków.

Wycieczki, konkursy, zajęcia lekcyjne.

IV.

Wspólnota Europejska a tożsamość narodowa.

1.

Poznanie istoty Wspólnoty Europejskiej.

Zachowanie tożsamości narodowej we wspólnocie.

Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy itp.

2.

Wychowanie w duchu tolerancji.

Lekcje kształtujące postawę tolerancji.

3.

Poznanie krajów Unii Europejskiej.

Projekty „e-Twinning”

WYCHOWANIE PROZDROWOTNE I EKOLOGICZNE

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.

1.

Korygowanie wad budowy, postawy oraz wymowy.

 

Realizacja zajęć logopedycznych.

Kierowanie do poradni specjalistycznej – współpraca z pielęgniarką.

2.

Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie.

Wyrabianie odpowiednich zachowań w czasie pandemii korona wirusa

Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała.

Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.

Lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną, godziny wychowawcze.

3.

Wdrażanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku. Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.

Pogadanki na godzinach wychowawczych,

Prezentacja prac plastycznych i plakatów promujących zdrowy styl życia.

Realizacja programów dotyczących promocji zdrowia oraz współpraca z instytucjami promującymi zdrowy styl życia np. program dla szkół.

Przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych związanych z edukacją prozdrowotną oraz profilaktyką - Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia, itp.

Włączenie się w ogólnopolskie akcje i kampanie społeczne np. „Dzień bez papierosa”, „No promil no problem” itp.

Organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym.

 

4.

Kształtowanie sprawności fizycznej, odporności. Uświadomienie roli i znaczenia sportu. Wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportu.

Lekcje wychowania fizycznego i zajęcia SKS. Organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych.

 

5.

Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły.

Prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową.

Spotkania z policjantami.

Udział w Turnieju BRD.

Udział w projekcie „Bezpieczny Puchatek”.

II.

Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.

1.

Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy ucznia.

 

Opracowanie i realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich.

Zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły.

2.

Zapewnienie uczniom opieki oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

Współpraca z powołanymi do tego instytucjami, organizacjami.

Rozmowy z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem.

III.

Uzależnienia, rozpoznanie ich
 i zapobieganie.

1.

Podnoszenie wiedzy na temat zagrożeń społecznych.

Współpraca i spotkania z kuratorem sądowym, lekarzem, psychologiem.

Prelekcje i szkolenia.

2.

Kształtowanie umiejętności unikania negatywnych wpływów środowiska.

Realizacja programów profilaktycznych odpowiednio do potrzeb, prowadzenie zajęć terapeutycznych z klasą.

IV.

Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska.

1.

Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego.

Realizacja programów ekologicznych.

2.

Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego.

Udział w akcjach np.: Dzień Ziemi, zbiórka surowców wtórnych.

3.

Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.

Dyskusje z uczniami w ramach godzin wychowawczych.

4.

Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.

Organizowanie zajęć w terenie. Realizacja ścieżki ekologicznej. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.

Pogadanki tematyczne.

 

PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ

l.p.

Zadania szkoły

Cele

Formy i sposób realizacji

I.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ucznia
w szkole.

1.

Doskonalenie warunków bezpiecznego funkcjonowania ucznia w szkole i poza nią.

Lekcje z wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia warsztatowe i profilaktyczne.

Bezpieczne przerwy w szkole:

- zapoznanie uczniów z Regulaminem zachowania podczas przerw

- korzystanie z gier planszowych w czasie przerw w bibliotece szkolnej

-rozgrywki tenisa stołowego w czasie przerw na korytarzu

- organizacja zabaw przez SU na górnym korytarzu dla młodszych klas.

2.

Ochrona uczniów przed skutkami niepożądanych działań ludzi z zewnątrz.

3.

Eliminowanie zagrożeń pożarowych.

4.

Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpoczynku między lekcjami.

5.

Ochrona mienia społecznego.

6.

Eliminowanie zagrożeń związanych z zrachowaniami. ryzykownymi uczniów.

II.

Kształtowanie umiejętności samodzielnego, codziennego dbania o własne bezpieczeństwo.

1.

Zaznajamianie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w szkole.

Lekcje z wychowawcą, apele, pogadanki, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia warsztatowe i profilaktyczne.

 

 

2.

Zaznajamianie i systematyczne przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, podróżowania, nawiązywania znajomości, wypoczynku nad wodą, itp.

III.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń i właściwego zachowania się
w sytuacjach niebezpiecznych.

 

1.

Kształtowanie gotowości i umiejętności udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

Pogadanki na lekcjach wychowawczych, projekcja filmów.

Udział konkursie „I Ty możesz zostać ratownikiem”.

2.

Uświadamianie zagrożeń związanych z życiem towarzyskim, podróżami, aktywnością w okresach wolnych od nauki.

3.

Poznawanie sposobów krytycznego korzystania z mediów i prasy.

IV.

Eliminowanie agresji z życia szkoły.

1.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zachowań agresywnych oraz egoistycznych.

Przeciwdziałanie agresji w szkole.

Lekcje wychowawcze, rozmowy z pedagogiem szkolnym, wywiadówki.

2.

Kształtowanie postaw odrzucających przemoc oraz umiejętności nieagresywnego, asertywnego zachowywania się w sytuacjach konfliktowych i problemowych.

Projekcje filmów, dyskusje, pogadanki na lekcjach wychowawczych.

3.

Monitorowanie nasilenia zjawiska agresji w szkole.

 

V.

Wspieranie nabywania umiejętności radzenia sobie
w sytuacjach trudnych, ryzykownych i konfliktowych.

1.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania czynników ryzyka.

Negocjacje, mediacje, asertywna komunikacja własnych potrzeb, dyskusje, rozmowy, pogadanki.

2.

Podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców, opiekunów (zażywanie substancji psychoaktywnych, dopalaczy, narkotyków, palenie papierosów).

Prelekcje dla rodziców.

3.

Propagowanie wiedzy podnoszącej efektywność działań profilaktycznych.

Współpraca z osobami i instytucjami zajmującymi się problematyką uzależnień, gazetki na szkolnym korytarzu.

VI.

Rozwijanie świadomości zagrożeń związanych z korzystaniem z komputera, Internetu, telefonii komórkowej.

Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych w czasie zdalnego nauczania.

 

1.

Poznawanie i wdrażanie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, tabletów, itp.)

Lekcje wychowawcze, zajęcia komputerowe – pogadanki, prelekcje na temat bezpieczeństwa w Internecie, cyberprzemocy, stalkingu, itp.

Ścisła współpraca z rodzicami -wspólne podejmowanie działań na rzecz zapewnienia aktywnego spędzania wolnego czasu w szkole i w domu (ograniczenie możliwości korzystania z komórek i komputera).

Pedagogizacja rodziców

- prelekcje na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni,

Zapoznanie rodziców ze stronami internetowymi promującymi bezpieczeństwo w sieci.

VII.

Opieka zdrowotna i pomoc socjalna.

1.

 

Opieka zdrowotna.

Badania kontrolne prowadzone przez pielęgniarkę szkolną.

Troska o higienę osobistą dzieci.

Fluoryzacja zębów.

Objęcie szczególną opieką uczniów przewlekle chorych.

2.

Pomoc socjalna.

Organizowanie bezpłatnych obiadów w stołówce szkolnej.

Zapomogi losowe dla dzieci najbardziej potrzebujących.

Opieka po lekcjach w świetlicy szkolnej- pomoc w nauce.

Organizowanie akcji charytatywnych na terenie szkoły, np. Szlachetna paczka, Świąteczna Akcja.

VIII.

Diagnoza i analiza sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów.

   

Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami, pedagogiem, wychowawcą. Obserwacja.

IX.

Współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami.

1.

Współpraca z OSP w Łączanach.

 

2.

Współpraca z Komisariatem Policji w Brzeźnicy i Wadowicach.

 

 

 

3.

Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzeźnicy.

Udział uczniów w badaniu w celu opracowania diagnozy problemów Gminy Brzeźnica i zaplanowaniu działań profilaktycznych na 2021r., włączenie w razie potrzeby programu edukacyjno – terapeutycznego.

4.

Współpraca z Sądem Rodzinnym w Wadowicach.

 

5.

Współpraca z GOKSiR w Brzeźnicy.

 

6.

Współpraca z Klubem Sportowym w Łączanach.

 

7.

Współpraca z PPP w Wadowicach.

 

 

  • HARMONOGRAM, CZYLI STRUKTURA I SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ.

 

Załącznik nr 1   – Harmonogram działań na rok szkolny 2023/2024.

Załącznik nr 1a – Harmonogram wycieczek szkolnych na rok szkolny 2023/2024.

 

  • EWALUACJA

 

Realizatorami działań profilaktyczno-wychowawczych zawartych w niniejszym programie są wszyscy pracownicy pedagogiczni Szkoły. Na bieżąco współpracują oni
z rodzicami uczniów oraz z przedstawicielami instytucji wspierających szkołę w sferze wychowania i profilaktyki.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie systematycznie monitorowany, poddawany ewaluacji.

 Sposoby ewaluacji:

  • rozmowy,
  • obserwacja,
  • wywiad,
  • ankiety,
  • analiza dokumentacji,
  • inne, po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.

Wnioski z ewaluacji będą sporządzone w postaci raportu przez powołany zespół na  Radzie Pedagogicznej.

 

  • Ankiety Ewaluacyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ankieta dla uczniów

Drogi uczniu - ankieta, która otrzymałeś ma na celu sprawdzenie stopnia realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych zawartych w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły Podstawowej w Łączanach. Przeczytaj uważnie pytania i zakreśl wybraną odpowiedź.

  1. Czy uzyskujesz w szkole wiedzę na temat:

Postaw patriotycznych

tak

Nie

Postaw obywatelskich

tak

Nie

Bycia członkiem rodziny

tak

Nie

Przywiązania do korzeni (regionu)

tak

Nie

Zdrowego stylu życia

tak

Nie

Przeciwdziałania agresji

tak

Nie

Zapobiegania zakażeniom, uzależnieniom (papierosy, narkotyki, alkohol, Internet)

tak

Nie

Kulturalnego zachowania, stosowania zwrotów grzecznościowych

tak

Nie

  1. Czy czujesz się bezpiecznie w szkole?

tak

nie

  1. Czy pracownicy szkoły zauważają problemy uczniów?

tak

nie

  1. Czy wiesz do kogo w szkole zwrócić się o pomoc, gdy masz kłopoty, trudności?

tak

nie

Jeżeli tak, to do kogo najczęściej zwracasz się o pomoc ………………………………………………

  1. Czy w szkole są jasno określone zasady postępowania?

tak

nie

  1. Czy przestrzegasz tych zasad?

zawsze

często

rzadko

nigdy

  1. Czy Twoja klasa jest zgranym zespołem klasowym?

tak

nie

  1. Czy zdarza Ci się popadać w konflikty z innymi uczniami?

często

rzadko

nigdy

  1. Czy w klasie lub w szkole są osoby, które Ci dokuczają?

tak

nie

  1. Czy umiesz sobie radzić w sytuacjach stresujących, takich jak: negatywna ocena, ważny egzamin lub sprawdzian, problemy w klasie?

tak

nie

  1. Czy uważasz, ze jesteś pewny/pewna siebie?

tak

nie

  1. Czy na terenie szkoły zdarzyło Ci się doświadczyć przemocy?

Bójka

tak rzadko

tak często

nie

Wyzwiska

tak rzadko

tak często

nie

Wyśmiewanie

tak rzadko

tak często

nie

Zastraszanie

tak rzadko

tak często

nie

Cyberprzemoc

tak rzadko

tak często

nie

Inne, jakie……………..

………………………………

tak rzadko

tak często

nie

  1. Czy zdarzyło Ci się niszczyć mienie szkoły np. wyposażenie łazienki, sal lekcyjnych, sprzętu sportowego czy komputerowego?

tak

nie

  1. Czy w szkole zdobywasz wiedze na temat środków uzależniających?

Alkoholu

tak

nie

Narkotyków

tak

nie

Dopalaczy

tak

nie

Papierosów

tak

nie

E-papierosów

tak

nie

  1. Czy spotkałeś/spotkałaś się w szkole z zachęcaniem do zażywania substancji uzależniających?

Alkoholu

tak

nie

Narkotyków

tak

nie

Dopalaczy

tak

nie

Papierosów

tak

nie

E-papierosów

tak

nie

  1. Czy potrafisz odmówić, gdy namawiano Cię do zażywania substancji uzależniających?

Alkoholu

tak

nie

Narkotyków

tak

nie

Dopalaczy

tak

nie

Papierosów

tak

nie

E-papierosów

tak

nie

  1. Czy zażywałeś/zażywałaś kiedyś substancje uzależniające?

Alkohol

tak

nie

Narkotyki

tak

nie

Dopalacze

tak

nie

Papierosy

tak

nie

E-papierosy

tak

nie

  1. Czy akceptujesz realizowany przez szkołę program wychowawczo-profilaktyczny?

tak

nie

  1. Czy działania wychowawcze szkoły wspomagają Twój rozwój?

Fizyczny

tak

nie

Psychiczny

tak

nie

Społeczny

tak

nie

Duchowy

tak

nie

  1. Czy problemy omawiane na lekcjach wychowawczych są dla Ciebie interesujące?

tak

nie

  1. Jakie zagadnienia chciałbyś/chciałabyś, aby realizowane były na godzinach wychowawczych?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Czy należy rozszerzyć tematykę zagadnień w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły Podstawowej w Łączanach?

tak

nie

Jeżeli tak, to o jaką? …………………………………………………………………………………………………..

 Ankieta dla Nauczycieli

Szanowni Nauczyciele, pragniemy poznać Państwa opinię na temat działań wychowawczo – profilaktycznych realizowanych w szkole. Informacje, które Państwo zamieścicie pomogą udoskonalić pracę naszej szkoły. Prosimy o zakreślenie wybranej odpowiedzi (w każdym pytaniu jedną odpowiedź).

  1. Czy realizuje Pani/Pan zadania z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w swojej pracy?

tak

Nie

Jeśli tak, to w jaki sposób?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........................................................................................................................................................

  1. Czy tematyka godzin wychowawczych i zajęć profilaktycznych przyczyniły się do lepszego funkcjonowania uczniów w szkole i w domu?

tak

Nie

  1. Czy uczniowie chętnie zwracają się do nauczycieli ze swoimi problemami?

tak

Nie

  1. Czy działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły wspomagają fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy rozwój ucznia?

tak

Nie

  1. Czy szkoła zauważa problemy wychowawcze i zdrowotne uczniów?

tak

nie

 Ankieta dla Rodziców

Szanowni Państwo, pragniemy poznać Państwa opinię na temat działań wychowawczo – profilaktycznych realizowanych w szkole. Informacje, które Państwo zamieścicie pomogą udoskonalić pracę naszej szkoły. Prosimy o zakreślenie wybranej odpowiedzi (w każdym pytaniu jedną odpowiedź).

  1. Czy Pani/Pana dziecko czuje się w szkole bezpiecznie?

tak

Nie

nie wiem

Jeżeli nie, to dlaczego?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Czy Pani/Pana dziecko jest w klasie akceptowane i dowartościowane?

Tak

nie

nie wiem

  1. Czy w szkole, do której uczęszcza Pani/Pana dziecko, propagowana jest wiedza na temat zagrożeń i uzależnień, na które może być narażony uczeń?

Tak

nie

nie wiem

  1. Czy Pani/Pana dziecko ma świadomość zagrożeń wynikających z uzależnień?

Tak

nie

nie wiem

  1. Czy Pani/Pana dziecko sięgało po używki?

Alkohol

Tak

nie

narkotyki

Tak

nie

dopalacze

Tak

nie

papierosy

Tak

nie

e-papierosy

Tak

nie

  1. Czy w otoczeniu Pani/Pana dziecka są dzieci, które mają kontakt z używkami (np. alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki, e-papierosy)?

Tak

nie

nie wiem

  1. Czy dostrzega Pani/Pan problemy wychowawcze na terenie szkoły?

tak

Nie

Jeżeli tak, to jakie?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Czy Pani/Pana dziecko doświadczyło na terenie szkoły przemocy?

tak

Nie

nie wiem

Jeżeli tak, to jakiej?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Czy w szkole, Pani/Pana zdaniem, powinno się realizować dodatkowe działania, inne niż dotychczas, w zakresie profilaktyki i wychowania?

tak

Nie

Jeżeli tak, to jakie?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do Programu Wychowawczo - Profilaktycznego

Harmonogram działań na rok szkolny 2023/2024.

L.p

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Termin

SZKOŁA PODSTAWOWA

1.

Uczestnictwo w realizowanych programach i projektach edukacyjnych

 

a)     Projekt matematyczny „Lepsza szkoła” organizowany przez GWO

A. Węgrzyn,

R. Kałuża

cały rok

b)    Projekt „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

K.Tyrybon

A.Żurek

cały rok

c)     Program edukacyjny „Bezpieczny patrol” organizowany przez PCK

M. Mostowik

K.Tyrbon

cały rok

d)    Program edukacyjno - profilaktyczny „Dziel się uśmiechem” organizowany przez PCK

M. Mostowik

K. Tyrybon

cały rok

f)  Międzynarodowy projekty
     e-Twinning z j. angielskiego

K. Kalińska

cały rok

g)  Dzień Zdrowego Śniadania
     w kl. I- III SP

K.Tyrybon,

L. Kozioł,

A. Żurek

listopad

h) Projekt edukacyjny „Reding is magic” kl I-VIII

K.Kalińska

cały rok

 

i) Program „Między nami kobietkami”

B. Piórkowska – Prorok

M.Mostowik

Wg harmonogramu

 

j) „Laboratoria Przyszłości”

Koordynator R. Kałuża

cały rok

 

k) „Kreatywne prace plastyczne z wykorzystaniem arterapii”

K. Tyrbon

cały rok

 

l) Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką”

K.Kozioł

cały rok

 

ł) Projekt Mieć wyobraźnię Miłosierdzia

M.Mostowik

B. Piórkowska-Prorok

Wg harmonogramu

 

m) Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

R. Kałuża

A.Dzidek

Cały rok

2.

Uczestnictwo w uroczystościach szkolnych

 

a)     Ślubowanie uczniów kl. I

Uroczyste powitanie uczniów kl.I przez kl.II

K.Tyrbon
L. Kozioł

październik

 

b)    Dni Papieskie

A. Węgrzyn

J. Czyżowska

październik

c)     Akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości

L. Koczwańska,

K.Kozioł

W.Wawro

M.Mostowik

listopad

d)    Tydzień profilaktyki szkolnej

B. Piórkowska - Prorok J. Czyżowska

M. Mostowik

Listopad

marzec

e)     Jasełka szkolne

N.Fila-Tomska

K.Trybon

L.Kozioł

A. Żurek

K. Kozioł

M. Mostowik

grudzień

f)      Klasowe Dni Ziemi

J. Czyżowska

kwiecień

g)     Apel wielkanocny

M. Mostowik

A. Węgrzyn

K.Kozioł

kwiecień

h)    3 Maja – Święto Konstytucji

L. Koczwańska

K. Kozioł

W.Wawro

maj

i)      Pasowanie uczniów  kl.I na Czytelników

R.Kałuża

Październik/
listopad

j)      Realizacja programu „Unplugged”

J.Czyżowska

B. Piórkowska-Prorok

II semestr

k)    Realizacja programu „Spójrz inaczej”

L.Kozioł

A.Żurek

II semestr

l)      Pożegnanie uczniów kl. VIII

R.Kałuża

czerwiec

3.

Konkursy szkolne

 

 

a)     Konkurs recytatorski

N. Fila-Tomska

L. Koczwańska

W.Wawro

październik

b)    Konkurs o tematyce profilaktycznej

B. Piórkowska - Prorok J. Czyżowska

listopad,

maj

c)     Szkolna Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia

M. Mostowik,

B. Prorok

listopad

d)    Konkurs ortograficzny

N.Fila-T

L. Koczwańska

marzec

 

e)     Konkursy promujące książki i czytelnictwo

R.Kałuża

n-le przedszkola

wg planu biblioteki

 

f)      Konkurs plastyczny „Pocztówka do Świętego Mikołaja”

K.Trybon

grudzień

4.

Konkursy pozaszkolne

 

a)     Konkurs „Żywe obrazy”

N.Fila-Tomska

wg harmonogramu

 

b)    Konkursy matematyczne i logiczne

R. Kałuża,

A. Węgrzyn

wg harmonogramu

 

c)     Kangur SP

A. Węgrzyn,

R. Kałuża

marzec

d)    Konkursy organizowane przez GCKRiS w Brzeźnicy

K. Kozioł,

L. Kozioł,

A. Żurek

K.Tyrbon

R. Kałuża

wg harmonogramu

e)     Olimpiada Promocji Zdrowego stylu życia org. przez PCK

M. Mostowik

K.Tyrbon

wg harmonogramu

5.

Kuratoryjne konkursy przedmiotowe

 

a) Szkoła Podstawowa

Małopolski Konkurs Matematyczny

A. Węgrzyn

wg harmonogramu

Małopolski Konkurs Języka Polskiego

N.Fila-Tomska

L. Koczwańska

wg harmonogramu

Małopolski Konkurs Języka Angielskiego

K. Kalińska

wg harmonogramu

Małopolski Konkurs Biologiczny

J. Czyżowska

wg harmonogramu

Małopolski Konkurs Chemiczny

J. Czyżowska

wg harmonogramu

6.

Pozostałe imprezy i akcje organizowane w szkole

 

a)     Organizowanie zbiórek na cele charytatywne we współpracy z Radą Rodziców

B. Piórkowska - Prorok,

 M. Mostowik,

cały rok

b)    Dzień Bezpiecznego Internetu

J. Czyżowska

B. Piórkowska-Prorok

luty

 

c)     Egzamin na Kartę Rowerową

R. Kałuża

maj/czerwiec

d)    Dzień Sportu

I. Adamczyk

wszyscy nauczyciele

czerwiec

 

e)     Turniej Mikołajkowy

p.dyrektor

I.Adamczyk

B.Piórkowska-Prorok

grudzień

 

f)      Sprzątanie Świata

J.Czyżowska

A.Kozioł

wrzesień

 

g)     Egzaminy próbne

A.Węgrzyn

N.Fila-Tomska

K.Kalińska

październik
marzec

7.

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań

 

a)      PCK

M. Mostowik

cały rok

b)    SKS

I.Adamczyk

cały rok

c)     Wolontariat

M. Mostowik,

B. Piórkowska - Prorok

cały rok

 

d)    Kółko teatralne

N.Fila -Tomska

cały rok

 

e)     Wieczorki poetyckie

N. Fila-Tomska

cały rok

 

PRZEDSZKOLE

1.

Uczestnictwo w realizowanych programach i projektach edukacyjnych:

 

a) Realizacja programów:
- „Gimnastykuj się codziennie”,
- „Z angielskim za pan brat”.

Gabriela Stybak

Cały rok

 

b) Udział w ogólnopolskich projektach:
- „Sensosmyki”,
- „Kreatywne prace plastyczne”.

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Cały rok

2.      

Uczestnictwo w uroczystościach przedszkolnych:

 

a) - „Pasowanie na przedszkolaka”,

- „Dzień Kropki”,

- „Dzień Przedszkolaka”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Wrzesień

 

b) - „Dzień Muzyki”,

- „Dzień Drzewa”.

 

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Październik

 

c) - „Dzień Postaci z Bajek”,

- „Dzień Zdrowego Śniadania”,

- „Dzień Kredki”,

-„Bal Andrzejkowy”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Listopad

 

d) - „Mikołajki”,

- „Wigilia przedszkolna”.

 

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Grudzień

 

e) - „Bal Karnawałowy”,

- „Dzień Babci i Dziadka”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

styczeń

 

f) - „Przedszkolny Konkurs Recytatorski”,

- „Dzień Kota”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Luty

 

g) - „Powitanie Wiosny”,

- „Dzień Zdrowia”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Marzec

 

h) - „Dzień Ziemii”,

- „Dzień Czekolady”.

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Kwiecień

 

i) - „Dzień Matki”,

- „Dzień Sportu”.

 

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

maj

 

j) -„Dzień Dziecka”,

-„Pożegnanie przedszkola”

Anna Ciemiera

Anna Kubarek

Anna Kulawik

Angelika Dzidek

Gabriela Stybak

Anna Kubarek

Gabriela Stybak

czerwiec

8.

 

Wycieczki, zielone szkoły.

Załącznik nr 1a

 

 

PRZESZKOLE:

 

a)     Wyjazd do kina- grupa „Starszaki” i „Średniaki”,

b)    Wyjazd do teatru- grupa „Starszaki” i „Średniaki”,

c)     Wyjazd do ‘Wioski Indiańskiej”- grupa „Starszaki”, „Średniaki” i „Maluchy”.

 

 

SZKOŁA:

 

a)     Muzeum Papieskie Wadowice kl.I-IIISzkoła

b)     Planetarium Śląskie –Chorzów kl.I-III

c)     Wyjazd do kina, teatru kl.I-III

d)     Wyjazd po I Komuni Św. kl.III

e)     Pasieka u Wojtka Marcyporęba kl. III

f)      Wycieczka zagraniczna(Grecja, Włochy) IV-VIII

g)     HistoryLand Kraków kl VI

h)     Wyjazd do kina

i)      Zakopane Morskie Oko IV-VIII

j)      Muzeum Narodowe w Krakowie

k)     Wyjazd do teatru

l)      Krynica Zdrój Muzeum Nikifora

ł)Auschwitz kl VIII

         

 

 

 

 

 Program Wychowawczo-Profilaktyczny nie jest dokumentem zamkniętym, może ulegać modyfikacjom  wraz ze zmieniającą się rzeczywistością wychowawczą szkoły.