WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 4-8

I. Na koniec semestru i roku szkolnego ocena jest wypadkową następujących części składowych:

1.Ocen z zajęć ogólnorozwojowych

2.Ocen z zajęć nadobowiązkowych

II. Elementy składowe oceny z zajęć ogólnorozwojowych:

A. Frekwencja (systematyczność); co najmniej jedna ocena w miesiącu.

B. Aktywność (zaangażowanie);

C. Postęp sprawności (oceny ze sprawdzianów).

D. Przygotowanie do zajęć (strój sportowy); dopuszczalny brak stroju -dwa razy na semestr (w razie przekroczenia limitu: trzeci i każdy kolejny brak stroju sportowego skutkuje cząstkową oceną niedostateczną z aktywności;

III. Elementy składowe oceny z zajęć nadobowiązkowych:

A. Zaświadczenie (podpis, pieczątka) z klubu sportowego itp. dotyczące frekwencji i aktywności

B. Dyplomy osiągnięć i uczestnictwa w zawodach sportowych i rekreacyjnych

IV. Ocena za frekwencję – opuszczenie 50% zajęć skutkuje nie klasyfikacją ucznia na semestr lub koniec roku.

Usprawiedliwione nieobecności w szkole nie wpływają na obniżenie oceny.

Obecność na zajęciach i niećwiczenie w uzasadnionym przypadku (uczeń po chorobie, kontuzja, złe samopoczucie) nie skutkuje obniżeniem oceny z aktywności i systematyczności.

V. Ocena za aktywność: uczniowie przez cały semestr zdobywają oceny z aktywności za wszelkie przejawy zaangażowania, bądź jego braku:

Przykładowe Aktywności pozytywne - wykonywanie ćwiczeń i zadań w sposób zbliżony do maksimum swoich możliwości, inwencję twórczą, aktywny udział w zajęciach i współuczestnictwo w ich organizacji, duży zasób wiedzy i umiejętności, zdyscyplinowanie, stosowanie zabiegów higienicznych po lekcjach wychowania fizycznego, przeprowadzenie rozgrzewki, pomoc nauczycielowi, pomoc koleżeńska, udział w zawodach sportowych, prace społeczne.

Przykładowe aktywności negatywne - niechętny bądź negatywny stosunek do uczestnictwa w zajęciach, brak dyscypliny, arogancja, stwarzanie sytuacji konfliktowych i niestosowanie zabiegów higienicznych, brak stroju.

VI. Uczeń występujący w zawodach sportowych (reprezentując szkolę lub klub sportowy) może mieć podwyższoną ocenę końcową o jeden stopień.

ODPOWIEDNIE OCENY SEMESTRALNE OTRZYMUJĄ UCZNIOWIE, KTÓRZY SPEŁNIAJĄ PONIŻSZE KRYTERIA:

OCENA CELUJĄCA 6

1. Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą

2. Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły i poza nią, bądź też w innych formach działalności związanych z wychowaniem fizycznym

3. Reprezentuje szkołę w zawodach sportowych ogólnopolskich, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

OCENA BARDZO DOBRA 5

1. Uczeń całkowicie opanował materiał programowy

2. Ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie w odpowiednim tempie zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie

3. Posiada wiadomości z zakresu wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej

4. Systematyczne doskonali SWOJĄ SPRAWNOŚĆ motoryczną i wykazuje POSTĘPY w OSOBISTYM USPRAWNIANIU

5. Jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do wychowania fizycznego nie budzi zastrzeżeń

6. Systemetycznie bierze aktywny udział w zawodach sportowych i zajęciach SKS.

OCENA DOBRA 4

1. Uczeń opanował materiał programowy

2. Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną

3. Ćwiczenia wykonuje prawidłowo lecz z małymi błędami technicznymi

4. Nie potrzebuje większych bodźców do pracy nad OSOBISTYM USPRAWNIANIEM

5. Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela

6. Nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych

OCENA DOSTATECZNA 3

1. Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie ze znacznymi lukami

2. Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną

3. Ćwiczenia wykonuje niepewnie, w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi

4. Ma duże braki w wiadomościach, a te, które ma, nie potrafi wykorzystać w praktyce

OCENA DOPUSZCZAJĄCA 2

1. Uczeń nie opanował materiału PROGRAMOWEGO w stopniu dostatecznym

2. Ma niechętny stosunek do ćwiczeń

3. Posiada małe wiadomości z zakresu kultury zdrowotnej i fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną

4. Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego

OCENA NIEDOSTATECZNA 1

1. Uczeń nie ćwiczy ,ma nieusprawiedliwione nieobecności na lekcji wychowania fizycznego i zajęciach do wyboru

2. Ma lekceważący stosunek do przedmiotu

 

ZDALNE NAUCZANIE WYCHOWANIE FIZYCZNE – ocenianie w zdalnym wychowaniu fizycznym. W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka może być realizowana na odległość. Nauczyciele wychowani fizycznego realizują zajęcia wychowania fizycznego również w formie zdalnego nauczania. Nie jest to zadanie łatwe zważywszy, że główną sfera oddziaływania jest aktywność ruchowa. Zgodnie z zapisami rozporządzenia MEN przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej (§ 9 rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r.). Zdalne ocenianie będzie dostosowane do indywidualnych warunków jakie stworzyła szkoła i do możliwości technicznych i sprzętowych uczniów. 

PSO:

  • Zdalne nauczanie będzie polegało na przesyłaniu zadań, poleceń i informacji poprzez dziennik elektroniczny Vulkan.  Lekcje online (jeśli będzie taka potrzeba) będą odbywały się na platformie MS Teams.
  • Kontakt z nauczycielem będzie możliwy poprzez dziennik elektroniczny.
  • Osiągnięcia edukacyjne uczniów będą sprawdzane poprzez: czat odpowiedź ustna czat - MS Teams, karta pracy, praca pisemna, zdjęcia, prezentacje, albumy, filmy, testy wiedzy online.
  • Podstawowe formy dokumentacji pracy na zdalnej lekcji i rozwiązań zadań przez ucznia są: uzupełniona karta pracy, rozwiązany test, zdjęcia, filmy, prezentacje itp.).
  • Czas wykonania zdalnej lekcji, zadania nauczyciel zawsze podaje przy treści polecenia(np. zadnia uczniowie wykonują w miarę możliwości i dostępu do komputera w dniu, w którym mają zajęcia wychowania fizycznego, zgodnie z planem zdalnego nauczania, lub na wykonanie zadania uczniowie mają określony czas, ).
  • Obszary podlegające ocenie to :tematy, zadania dotyczące wszystkich bloków tematycznych określonych w podstawie programowej, obszar w zakresie wiedzy lub zleconych zadań związanych z aktywnością fizyczną. podlegający ocenie w systemie online – zasady i kryteria ocen.

Postawy i kompetencje (tj. uczeń współpracuje z nauczycielem,: podejmuje zadanie, wykonuje polecenia, prace domowe; angażuje do ćwiczeń swoich bliskich, propaguje zdrowy styl życia, praktykuje zachowania prozdrowotne, stosuje zasady bezpiecznej organizacji ćwiczeń itp.). Systematyczność wykonywania ćwiczeń (tj. uczeń wykazuje gotowość do podejmowania zadań, wykonuje je w wyznaczonym czasie,  stosuje samokontrolę itp.). Wiadomości (tj. uczeń utrwala wiadomości z zakresu edukacji zdrowotnej, zasad i przepisów gier, olimpizmu, historii sportu itp.). Aktywność fizyczna (tj. uczeń wykazuje inicjatywę i kreatywność w doborze ćwiczeń, wykonuje diagnozę sprawności fizycznej i motorycznej, wykonuje ćwiczenia programowane).

Kryteria przewidziane na oceny cząstkowe:

Celujący. Uczeń: odpowiada na zadane przez nauczyciela pytania/pytanie, wykonuje zadanie związane z aktywnością fizyczną; przedstawi swoje pytanie, zadania dotyczące tematu zawartego w artykule, prezentacji czy też filmie; przesyła link o podobnej tematyce (artykuł, film, prezentacja); dokumentuje zdjęciami, filmem. Uzyska maksymalną ilość punktów z testu wiedzy, sprawdzianu. 

Bardzo dobra. Uczeń: odpowiada na zadane przez nauczyciela pytania/pytanie, wykonuje zadanie związane z aktywnością fizyczną;  przedstawi swoje pytanie dotyczące tematu zawartego w artykule, prezentacji czy też filmie. Uzyskuje 85 – 99% punktów z testu wiedzy, sprawdzianu.

Dobra. Uczeń: odpowiada na zadane przez nauczyciela pytania/pytanie. Uzyskuje 65 – 84%  punktów z testu wiedzy, sprawdzianu.

Dostateczna. Uczeń: odpowiada na zadane przez nauczyciela pytania/pytanie z wyraźnymi brakami. Uzyskuje 45 – 64%  punktów z testu wiedzy, sprawdzianu.

Dopuszczająca. Uczeń: potwierdzi e- mailem, że przeczytał artykuł lub obejrzał film. Uzyskuje 21 – 44% punktów z testu wiedzy, sprawdzianu.

Niedostateczna. Uczeń: nie podejmie się wykonania zadnia. Uzyskuje 0 – 20%  punktów z testu wiedzy, sprawdzianu.

Punktacja prac pisemnych, testów wiedzy:

0 – 20% - niedostateczny           

21 – 44% - dopuszczający        

45 – 64% - dostateczny           

65 – 84% - dobry                     

85 – 99% - bardzo dobry        

100% - celujący   

  • Nauczyciel wystawia ocenę śródroczną lub roczną, biorąc pod uwagę oceny wcześniej uzyskane w trakcie trwania zajęć w szkole oraz bieżące oceny w zakresie zadań w obszarze wiedzy lub zleconych zadań związanych z aktywnością fizyczną. Ocena roczna jest wypadkową uzyskanych ocen bieżących.
  • Podczas planowania lekcji i oceniania,nauczyciel bierze pod uwagę trudności ucznia z dostępem do Internetu, sprzętu elektronicznego jak i oprogramowania itp.).Uwzględniarównież zasady bezpiecznego i ergonomicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną czyli TIK.

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 1534) - § 9.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.