WYMAGANIA EDUKACYJNE Z INFORMATYKI

Zespół Szkolno Przedszkolny w Łączanach

  • Postanowienia ogólne

Przedmiotowe Zasady Oceniania zostały opracowany na podstawie:

  • Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
  • Programu nauczania informatyki,
  • Podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki w drugim etapie kształcenia;
  • Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania;
  • Statutu szkoły.
  • Przedmiotem oceny są:
  • wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;
  • wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programu nauczania;
  • wysiłek wkładany przez ucznia;
  • aktywność i systematyczność.
  • Ogólne cele kształcenia:
  1. Rozwijanie umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym.
  2. Przygotowanie do korzystania ze środków techniki informacyjnej.
  3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem komputerowym.
  4. Rozwijanie zainteresowań techniką komputerową i wdrażanie do świadomego korzystania z niej.  
  5. Wskazanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie.
  • Ocenie podlegają:
  • Praca na lekcji:
  • ćwiczenia praktyczne;
  • odpowiedzi ustne (znajomość danych zagadnień, posługiwanie się terminami i pojęciami informatycznymi);
  • prezentowanie samodzielnie opracowanych zagadnień;
  • aktywność, systematyczność oraz jakość pracy;
  • współpraca w grupie;
  • stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym.
  • Sprawdziany i testy wiadomości i umiejętności.
  • Kartkówki.
  • Prace domowe, prace zadawane w nauce zdalnej.
  • Prace podejmowane z własnej inicjatywy na przykład: referaty, prezentacje, plansze poglądowe, instrukcje itp.
  • Wykonane prace dodatkowe.
  • Udział w konkursach, olimpiadach.

W przypadku nieobecności uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w terminie nieprzekraczającym dwa tygodnie od momentu przyjścia do szkoły (nauczyciel wpisuje „bp” do dziennika, po zaliczeniu zamienia „bp” na ocenę). W przypadku stwierdzenia, że uczeń unika zajęć (wagaruje) nauczyciel może wstawić za brak zaliczenia danego działu programowego ocenę niedostateczną. Uczeń ma prawo poprawiać ocenę niedostateczną z pracy klasowej. Poprawkowy sprawdzian należy napisać w terminie jednego tygodnia od otrzymania sprawdzonej pracy. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawienie oceny innej niż niedostateczna.

Obszary aktywności ucznia będące przedmiotem oceny:

  • posługiwanie się pojęciami, narzędziami oraz prawidłową terminologią informatyczną;
  • stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku komputerowym;
  • efektywna praca z poznanymi programami komputerowymi służąca osiąganiu przewidzianych rezultatów;
  • umiejętność rozwiązywania problemów oraz dobór skutecznych metod;
  • zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych;
  • aktywność i systematyczność.

V.    Kryteria i sposoby oceniania

Oceny ustala się w stopniach według tradycyjnej skali:

Stopień celujący                  -           6

Stopień bardzo dobry        -            5

Stopień dobry                     -            4

Stopień dostateczny           -            3

Stopień dopuszczający       -            2

Stopień niedostateczny      -            1

Ustala się ogólne kryteria ocen z informatyki:

  1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania;
  • Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
  • Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe.
  • Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych
  • Spełnia wszystkie powyższe kryteria.
  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania;
  • Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
  • Swobodnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
  •  Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
  • Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;
  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie;
  • Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;
  • Poprawnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym;
  • Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu
  • Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.
  • Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;
  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
  • Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
  • Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;
  • Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
  • Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
  •  Popełnia liczne błędy merytoryczne;
  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
  • Rozumie pytania i polecenia;
  • Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
  • Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
  • Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
  • Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
  • Popełnia liczne błędy merytoryczne;

6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
  • Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
  • Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
  • Nie rozumie poleceń i pytań;
  • Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;
  • Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
  • Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;
  • W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;

VI.  Ustalanie oceny semestralnej i końcowej

a. Ocena końcowa (semestralna, roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

b. Ocena semestralna lub końcowa może być podwyższona przez nauczyciela do oceny o jeden stopień wyższej w przypadku, gdy uczeń osiągał sukcesy w konkursach informatycznych.

c. Uczniowie, którzy w semestrze mają ponad 50% godzin nieobecności, nie będą klasyfikowani.

VII. Nieprzygotowanie się ucznia do zajęć lekcyjnych.

  • Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i brak zadania domowego, które nauczyciel odnotuje w dzienniku i nie będzie ono brane pod uwagę przy klasyfikacji semestralnej czy rocznej.
  • Zgłoszenie braku przygotowania musi się odbyć na początku lekcji, a nie w czasie jej trwania.
  • Jeżeli w danym dniu nauczyciel planuje kartkówkę, uczeń zgłaszający nieprzygotowanie również pisze, lecz jego praca w momencie niepowodzenia nie będzie oceniana.
  • Prawo to nie dotyczy sprawdzianów i kartkówek zapowiadanych wcześniej.
  • Osoby, które były nieobecne na lekcjach dłużej niż tydzień mają automatycznie usprawiedliwione nieprzygotowanie.

VIII.  Postanowienia końcowe

  1. O przedmiotowych zasadach oceniania uczniowie informowani są na pierwszych zajęciach lekcyjnych.
  2. Na zajęciach obowiązuje zawarty w danym roku szkolnym kontrakt z uczniami, w którym szczegółowo określony jest sposób oceniania oraz zagadnienia dotyczące obowiązków ucznia i nauczyciela związanych z przedmiotem.

 

Szczegółowe wymagania edukacyjne:

Klasa IV

Klasa V

Klasa VI

Klasa VII

Klasa VIII