PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W ZESPOLE SZKOLNO - PRZEDSZKOLNYM W ŁĄCZANACH
Obowiązujące akty prawne dotyczące udzielania uczniom pomocy wyborze zawodu
i kierunku kształcenia:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. DzU, nr 51, poz. 458 z późn. zm. w latach 2002, 2003, 2005, 2006.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. DzU, nr 11.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego. DzU, nr 132, poz. 1225.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych. DzU, nr 52, poz. 466. Na podstawie art. 60 ust. 2 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. DzU, 2004, nr 256, poz. 2572; nr 273, poz. 2703 i nr 281, poz. 2781 oraz 2005, nr 17, poz.141.
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. DzU, 2003, nr 118, poz. 1112; nr 137, poz. 1304; nr 203, poz. 1966; nr 228, poz. 2258 oraz 2004, nr 96, poz. 959 i nr 179, poz. 1845.Organ prowadzący szkołę lub placówkę po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego:
-
Wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
-
Na wybór zawodu mają wpływ uwarunkowania indywidualne i zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziny oraz wpływ środowiska,
-
Preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka,
-
Prowadzona jest indywidualna i grupowa praca z uczniami, rodzicami i nauczycielami (radą pedagogiczną),
-
Działania zawodoznawcze są planowane i systematycznie realizowane wg harmonogramu pracy szkoły,
Program WSDZ obejmuje następujące obszary działania:
1) pracę z uczniami,
2) pracę z nauczycielami,
3) pracę z rodzicami.
Cele programu WSDZ:
-
Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji i doradztwa zawodowego w gimnazjum.
-
Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
-
Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
-
Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów Kariery Edukacyjno-Zawodowej.
-
Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
-
Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
-
Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych.
-
Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto – wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
-
Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
-
Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej
Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
-
Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły ponadgimnazjalnej.
-
Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
-
Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie gimnazjum.
-
Prowadzenie diagnozy środowiska szkół ponadgimnazjalnych (ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
Treści :
1. Uzdolnienia i umiejętności niezbędne w pracy z drugim człowiekiem, w kontakcie z rzeczami – techniką, pracy z danymi – symbolami , działalnością artystyczną.
2. Cechy usposobienia i temperamentu, ich znaczenie w wyborze zawodu.
3. Stan fizyczny i zdrowotny a wybór zawodu.
4. Samoocena – ustalenie swoich mocnych stron ( osiągnięcia , sukcesy, zalety osobiste)
5. Wiedza o zawodach, istota zawodu, warunki pracy, wymagania psychofizyczne jakie stawia zawód przed kandydatem.
6. Zmieniający się rynek pracy, uwarunkowania lokalnego rynku pracy.
7. Rola i zadania Powiatowego Urzędu Pracy.
8. Kierunki dalszego kształcenia- drogi prowadzące do zdobycia zawodu, wybór szkoły.
9. Warunki przyjęć do szkół licealnych i szkół zawodowych.
10. Sukces życiowy i zawodowy- jego wymiar i uwarunkowania.
11. Uwarunkowania procesu podejmowania decyzji.
Szczegółowe cele programu WSDZ
Uczniowie:
1. Poznawanie siebie, autodiagnoza preferencji zainteresowań zawodowych.
2. Kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno – zawodowego, kontynuowania nauki w szkołach programowo wyższych.
3. Podejmowanie decyzji zawodowych i edukacyjnych z uwzględnieniem swojego stanu fizycznego i zdrowotnego.
4. Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy.
5. Kształtowanie umiejętności określania swoich celów życiowych, sprawnego komunikowania, autoprezentacji, radzenia sobie ze
6. Określenie swojego potencjału jako podstawy do kształtowania przyszłości.
-
Uświadomienie uczniom konieczności konfrontowania wiedzy o zawodach z wiedzą o sobie i aktualnymi trendami na rynku pracy oraz wyrobienie w uczniach pozytywnych postaw wobec pracy.
Plan realizacji Programu
A) Poradnictwo Grupowe
Program oparty jest na trzech komplementarnych obszarach działania:
Poznaję siebie – klasa I – blok tematyczny służący pogłębianiu procesu poznawania siebie: swoich zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, umiejętności, mocnych i słabych stron.
Poznaję rynek pracy – klasa II – blok umożliwiający poznanie zawodów, wymogów rynku pracy, roli i zadań Powiatowego Urzędu Pracy.
Poznaję ścieżki realizacji – klasa III – blok służący zapoznaniu ucznia z możliwościami zdobycia zawodu. Uczniowie poznają system edukacyjny, typy szkół, zasady przyjęć do szkół. Uczą się planować i organizować swoją przyszłość zgodnie własnymi marzeniami oraz predyspozycjami zawodowymi oraz drogę edukacji prowadzącą do osiągnięcia zamierzonego celu.
Portfolio Ucznia Szkoły Gimnazjalnej – Vademecum Talentu – indywidualna ścieżka kariery edukacyjnej.
B ) Poradnictwo indywidualne
Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom, rodzicom i innym zainteresowanym problematyką poradnictwa zawodowego.
C ) Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi wspomagającymi orientację edukacyjno – zawodową.
-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna.
-
Powiatowy Urząd Pracy.
-
Mobilne Centrum Informacji Zawodowej.
-
OHP – liderem pracy.