SZKOLNY REGULAMIN KORZYSTANIA Z DARMOWYCH PODRĘCZNIKÓW I MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH
Niniejszy regulamin korzystania z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych reguluje:
a)zasady związane z wypożyczaniem i zapewnieniem uczniom dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych,
b)tryb przyjęcia podręczników na stan Szkoły,
c)postępowanie w przypadku zagubienia lub zniszczenia podręcznika lub materiałów edukacyjnych.
1.Regulamin jest integralną częścią Regulaminu korzystania ze zbiorów bibliotecznych.
2.Każdy uczeń powinien zaznajomić się z Regulaminem korzystania z darmowych podręczników lub materiałów edukacyjnych i godzinami otwarcia biblioteki.
3.Biblioteka gromadzi podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne.
4.Biblioteka nieodpłatnie:⎯wypożycza uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, mające postać papierową, lub⎯zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających postać elektroniczną, lub ⎯ przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku ich zwrotu.
5.Podręczniki, materiały ćwiczeniowe i inne materiały biblioteczne stanowią własność Szkoły.
6.Podręczniki, materiały edukacyjne, materiały ćwiczeniowe przekazane Szkole w ramach dotacji zostają przekazane do Biblioteki na podstawie stosownego dokumentu.
7.Uczniowie przed rozpoczęciem korzystania ze zbiorów Biblioteki podlegają rejestracji.
8.Uczniowie są rejestrowani na podstawie dostarczonych do Biblioteki list zgodnych z listą klasy zamieszczoną w dzienniku lekcyjnym.
9.Rejestracja następuje najpóźniej do dnia 10 września danego roku szkolnego.
10.Wypożyczanie odbywa się na początku każdego roku szkolnego – najpóźniej do dnia 15 września danego roku szkolnego.
11.Wraz z przekazaniem podręczników lub materiałów edukacyjnych wychowawca ma obowiązek zebrać podpisy od rodziców pod stosownym oświadczeniem najpóźniej do dnia 20 września danego roku szkolnego i przekazać go Bibliotece.
12.Podręczniki wypożyczane są uczniom na okres ich wykorzystania.
13.Po okresie wykorzystania podręcznika uczeń zobowiązany jest do jego zwrotu do biblioteki szkolnej, stanowi to warunek otrzymania świadectwa.
14.Uczniowie przychodzą do Biblioteki całym zespołem klasowym wraz z wychowawcą oddając i wypożyczając podręcznik.
15.Termin zwrotu podręczników mija na 5 dni przed zaplanowanym zakończeniem bieżącego roku szkolnego.
16.Uczeń, który w trakcie roku szkolnego, z powodów losowych, rezygnuje z edukacji w Szkole zobowiązany jest zwrócić otrzymany podręcznik lub materiały edukacyjne.
17.Przez cały okres użytkowania podręczników uczeń dba o właściwe i czyste obłożenie książki.
18.Uczeń ma obowiązek na bieżąco dokonywać drobnych napraw czy ewentualnej wymiany okładki.
19.Zabrania się dokonywania jakichkolwiek wpisów i notatek w podręcznikach.
20.Przez uszkodzenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się nieumyślne zabrudzenie, poplamienie, zgniecenie lub rozerwanie umożliwiające jednak ich dalsze wykorzystywanie.
21.Przez zniszczenie podręcznika lub materiałów edukacyjnych rozumie się umyślne lub spowodowane przez zaniedbanie użytkownika poplamienie, trwałe zabrudzenie, porysowanie lub popisanie, połamanie lub rozerwanie, wyrwanie i zgniecenie kartek oraz inne wady fizyczne, które pomniejszają wartość użytkową podręcznika lub materiałów edukacyjnych i uniemożliwiają pełne z nich korzystanie.
22.Uczeń ponosi pełną odpowiedzialność materialną za wszelkie uszkodzenia lub zniszczenia wypożyczonych podręczników lub materiałów edukacyjnych, nieujawnionych w chwili wypożyczenia.
23.W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia podręcznika lub materiału edukacyjnego Szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztów zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego.
24.Wypożyczający ponosi odpowiedzialność materialną w przypadku zgubienia lub zniszczenia wypożyczonych podręczników. (Wartość materialna będzie ustalona na podstawie protokołów otrzymanych przez Szkołę z MEN).
25.W przypadku braku zwrotu podręcznika lub materiału edukacyjnego w terminie określnym w niniejszym Regulaminie Szkoła może żądać od rodziców ucznia pokrycia kosztów zakupu podręcznika lub materiałów edukacyjnych.
26.Inwentaryzacja zasobów Biblioteki odbywa się raz w roku – po ich odbiorze od użytkowników danego roku szkolnego.
27.Uczniowie i rodzice zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszego Regulaminu i stosowania się do zawartych w nim postanowień.
28.Bibliotekarz zobowiązany jest do udostępniania uczniom i rodzicom Regulaminu Biblioteki na każde ich życzenie.
Podstawa Prawna: Ustawa z dn. 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 811)
Gmina Brzeźnica realizuje projekt „Akademia małego lingwisty - Brzeźnica”
Gmina Brzeźnica realizuje projekt „Akademia małego lingwisty - Brzeźnica” nr FEMP.06.09-IP.01-1400/24 w ramach programu Fundusze Europejskiej dla Małopolski 2021-2027 Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działania 6.9 Wsparcie wychowania przedszkolnego, Typ C. Dwujęzyczny maluch. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Wartość projektu: 1 422 744,91 zł.
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 209 313,27 zł.
Celem projektu jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami poprzez działania zmierzające do wykształcenia u 724 dzieci naturalnej dwujęzyczności dzięki wzrostowi umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie praktycznego posługiwania się językiem angielskim oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych 32 w zakresie niezbędnym do wprowadzenia nauczania dwujęzycznego nauczycieli a także doposażenie 6 OWP w okresie od 1 września 2024 roku do 30 czerwca 2029 roku. Projektem objęte zostaną oddziały przedszkolne w: Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Brzeźnicy, Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Łączanach, Szkole Podstawowej w Marcyporębie, Szkole Podstawowej w Paszkówce, Szkole Podstawowej w Sosnowicach oraz Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tłuczani.
Rezultatem realizowanych działań będzie wykształcenie u dzieci zdolności do posługiwania się dwoma językami, która otworzy przed nimi szerokie możliwości w przyszłości, zarówno edukacyjne, jak i zawodowe; wzbogacenie kulturowe poprzez budowanie tolerancji, zrozumienia i szacunku dla innych kultur i tradycji, rozwinięcie umiejętności poznawczych, elastyczności myślenia, koncentracji oraz umiejętności rozwiązywania problemów, zwiększenie komunikatywności co będzie ogromnym atutem w życiu społecznym i zawodowym dzieci w przyszłości a także przygotowanie do globalnego świata poprzez wyposażenie dzieci w narzędzia językowe do radzenia sobie w różnych sytuacjach i otwierania drzwi do międzynarodowych możliwości.
W ramach projektu planowane są następujące zadania:
- przygotowanie wdrożenia programu dwujęzyczności,
- równoległe do języka ojczystego nauczanie języka angielskiego w przedszkolach objętych projektem,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie niezbędnym do wprowadzenia nauczania dwujęzycznego,
- doposażenie przedszkoli do prowadzenia zajęć, m.in. poprzez zakup wyposażenia oraz niezbędnych pomocy dydaktycznych.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 - Wszystkie informacje
Szanowni Państwo, w dniach 11-13 maja 2026 r. uczniowie klasy VIII przystąpią do egzaminu ósmoklasisty. Poniżej przedstawiam najważniejsze informacje dotyczące egzaminu.
Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić - wyjątek zwolnienia ucznia z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty może nastąpić w:
szczególnych przypadkach zdrowotnych – czyli sytuacjach, o których orzeka lekarz (art. 44zz. ust. 2 ustawy);
szczególnych przypadkach losowych – czyli nagłych zdarzeniach lub wypadkach powodujących niemożność uczestniczenia w egzaminie ósmoklasisty (art. 44zz. ust. 2 ustawy);
przypadku sprzężonych niepełnosprawności
Egzamin ma formę pisemną i składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego (150 minut), matematyki (125 minut) i języka obcego nowożytnego (110 minut).
. Egzamin ósmoklasisty w 2026 r. jest przeprowadzany na podstawie wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (z 2024 r.) dla szkoły
podstawowej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia wskazanego w pkt 1.1.4. Egzamin
ósmoklasisty sprawdza, w jakim stopniu zdający spełnia wymagania w zakresie trzech
przedmiotów, tj. języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego nowożytnego.
Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Do 30 września rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację dotyczącą: języka obcego nowożytnego, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu.
Do 15 października
Rodzice ucznia (dotyczy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) przedkładają Dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli dokument nie był złożony wcześniej. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie, należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
Do 20 listopada Dyrektor szkoły przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu przyznanych uczniowi przez Radę Pedagogiczną. W ciągu trzech dni roboczych (nie później niż do 25 listopada) od otrzymania tej informacji rodzice składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu. Jeżeli konieczność dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 25 listopada – Dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej o przyznanych przez Radę Pedagogiczną dostosowaniach.
język polski 150 / 195
matematyka 125 /165
język obcy nowożytny 110 /145
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty, w tym termin przekazania wyników szkołom 3 lipca 2026 r.
Termin przekazania szkołom zaświadczeń i informacji do 3 lipca 2026 r.
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji 3 lipca 2026 r
Szczegółowe informacje o egzaminie, terminach, sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w poniższych linkach
1 czerwca 2023 r. klasa III obchodziła Klasowy Dzień Dziecka. Na uczniów czekało mnóstwo ciekawych atrakcji min. gry i zabawy, loteria fantowa, modelowanie balonów oraz puszczanie ogromnych baniek mydlanych. Nie mogło zabraknąć również słodkich poczęstunków.
W związku z tym w ramach programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚĆI” klasa III przygotowywała smaczne gofry z bitą śmietaną i owocami. W trakcie przygotowania wytworów kulinarnych wykorzystaliśmy następujący sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”: gofrownice, mikser, stolnice, deski do krojenia, noże kuchenne, sztućce oraz miski, talerze, talerzyki oraz fartuszki. Przygotowanie posiłków poprzedziło przypomniane zasad higieny osobistej oraz bezpieczeństwa w pomieszczeniu kuchennym.
Pasowanie na czytelników biblioteki szkolnej kl. I-III
Dnia 13.06.2023 r. w naszej Szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika Biblioteki szkolnej uczniów klasy I-III. Dla uczniów nadszedł kolejny ważny dzień, wszyscy stali się prawdziwymi czytelnikami naszej szkolnej biblioteki. Głównym celem uroczystości było zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
Specjalnie na tę okazję zostały przygotowane zadania, podczas których uczniowie odgadywali bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Był Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kopciuszek oraz Królowa Śniegu. Następnie uczniowie zmagali się z wierszami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima – dopasowywali tytuły wierszy do odpowiednich ich fragmentów.
Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy w obecności bibliotekarza i wychowawcy klasy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika.
Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika. Nasi nowi czytelnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i zakładki do książek, które będą im przypominały o tym uroczystym wydarzeniu.
Spotkanie przebiegło w miłej i przyjaznej atmosferze. Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym czytelnikom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym, radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani.
Do wykonania dyplomów czytelnika biblioteki szkolnej bardzo pomocna była laminarka wraz z foliami do laminacji, które zakupiliśmy w ramach programu „LABORATORIA PRZYSZŁOŚĆI”.
Rok szkolny 2022/2023 przeszedł już do historii. 23. czerwca uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły oraz Pani Dyrektor zgromadzili się tłumnie w hali sportowej, by podsumować i nagrodzić starania uczniów w minionym roku szkolnym. Uroczystość swą obecnością uświetnił wójt gminy Brzeźnica pan Bogusław Antos, który pogratulował zgromadzonym wyników w nauce oraz życzył wszystkim odpoczynku i spokojnych wakacji.
Dyrektor Szkoły pani Beata Chmielowska wręczyła uczniom dyplomy wzorowego ucznia, świadectwa z wyróżnieniem, nagrody i statuetki za wyniki w nauce. Uczniowie nagrodzeni zostali również za aktywną pracę w samorządzie szkolnym, wolontariacie oraz za działalność artystyczną.
Klasa VIII podziękowała Pani Dyrektor, Wychowawcy, Nauczycielom oraz Rodzicom za osiem lat wspólnej nauki, trud wychowania, wzajemną współpracę oraz wsparcie w różnych sytuacjach. Słowa pożegnania i powodzenia nasi absolwenci usłyszeli również od żegnających ich uczniów klasy VII.
Na końcu w humorystycznym programie artystycznym przygotowanym przez uczniów klasy IV, VI i VIII pożegnaliśmy nauczycieli i pracowników szkoły, którzy rozstają się z naszą placówką: panią Jolantę Kądziołę, pana Pawła Wadowskiego, panią Irenę Czyżowską oraz pana Józefa Bobaka. Pani Dyrektor w imieniu całej społeczności szkolnej oraz przedstawiciele Rady Rodziców podziękowali odchodzącym nauczycielom oraz pracownikom szkoły za wspólne lata spędzone w murach placówki oraz życzyli powodzenia na dalszym etapie życia.
A jaki był miniony rok szkolny? Na pewno przyniósł wiele wyzwań. Był to też pierwszy rok nauki od czasu wybuchu pandemii nieprzerwany nauczaniem zdalnym. Nauczyciele w związku z tym wiele uwagi poświecili na integrację zespołów klasowych, dlatego też organizowali dla swoich wychowanków wycieczki, które sprzyjały wspólnej zabawie i pracy w grupie. Były to m.in. wyjazdy do parku rozrywki Energylandia (dwukrotnie), mikołajkowy wyjazd do kina, wyjazd na musical „Mały Książę”, zabawa w parku trampolin GO Jump oraz piesza wycieczka ścieżką ornitologiczną na wapiennik. Nasi uczniowie korzystali również z wyjazdów zorganizowanych przez szkolną świetlicę – były to wycieczki do Warszawy, Wrocławia oraz kolonia w Pogorzelicy (dwukrotnie).
Naszą szkołę odwiedzały również grupy, dzięki którym uczniowie mogli uczestniczyć w ciekawych widowiskach: pokazie historycznym „Rekonstrukcja II wojny światowej”, mobilnym planetarium oraz koncercie muzyki filmowej.
Integracja to również wspólne uroczystości i takich również nie zabrakło w naszej szkole. Wspólne przygotowywanie posiłków, pikniki, pieczenie i sprzedaż słodkości w związku z organizowanymi akcjami charytatywnymi, dyskoteki szkolne, apele z okazji świąt państwowych, koncert kolęd w kościele, spotkania z seniorami oraz jasełka dla całej społeczności lokalnej to tylko najważniejsze z wielu wydarzeń, które odbyły się w naszej szkole. Dzięki takim uroczystościom wielokrotnie pokazaliśmy, że razem możemy więcej.
W minionym roku szkolnym nasi uczniowie wzięli również udział w licznych konkursach. Zdobywali dyplomy, nagrody i wyróżnienia na różnych etapach.
Gminny Konkurs Plastyczny „Pani Jesień” – Lena Młodzik (kl. I) – I miejsce, Karolina Tkaczyk (kl. II) – II miejsce, wyróżnienie – Anna Wolarek, Leon Stybak, Aleksander Kozub, Zofia Kozioł (kl. I), Dorian Jędrocha (kl. II) oraz I miejsce dla klasy II.
Gminny Konkurs Kolęd i Pastorałek – I miejsce dla zespołu z klasy IV: Leon Jędra, Wiktoria Szydłowska, Oliwia Mikołajek, Milena Wawro, Anna Kutermak; III miejsce - Leon Jędra.
Gminny XX Przegląd Ozdób Wielkanocnych – „Wielkanocne Zwyczaje Pędzlem Malowane” – Leon Stybak – III miejsce, Lena Młodzik – wyróżnienie (kl. I), Kacper Dzidek – II miejsce, Kacper Tyrybon – II miejsce (kl. II).
Gminny Konkurs Profilaktyczny „Jestem szczęśliwy, żyję zdrowo” – Kacper Dzidek – I miejsce (kl. II), Jan Kret – II miejsce, Antonina Zwierz – III miejsce (kl. I).
XV dziecięcy festiwal Piosenki „ O Pluszowego Misia” w Spytkowicach – Franciszek Jędra – III miejsce (kl. I).
Konkurs na zakładkę do książki organizowany przez Szkołę w Sosnowicach – Anna Wolarek – III miejsce, Dorian Jędrocha III miejsce (kl. II), Zuzanna Mozgała – wyróżnienie (kl. II).
Ogólnopolski Konkurs Matematyczny – „Puchacz Piotr" - udział Doriana Jędrochy (kl. II) w etapie rejonowym.
Ogólnopolski Konkurs Matematyczny - "Alfik matematyczny" – Milena Buszek – 11 miejsce w woj. małopolskim (kl. V).
Udziału w XXI Festiwalu Artystycznym "TALENTY" w Wadowicach: Kacper Dzidek i Kacper Tyrybon (kl. II).
Gminny Konkurs Recytatorski: II miejsce Kacper Tyrybon, III miejsce Kacper Dzidek (kl. II), Amelia Rybarczyk (kl. VI) – wyróżnienie.
„XI Gminny Turniej Sprawnościowy” dla uczniów z klas II i III SP – II miejsce dla klasy II.
Międzynarodowy konkurs „Kangur matematyczny 2023” – wyróżnienia zdobyli: Paweł Prochownik (kl. III), Krzysztof Boczoń (k. IV), Nikodem Brania (kl. V), Aleksandra Uchacz (kl. VI), Franciszek Tomski (kl. VIII).
„MALARSKIE FOTO D’RAMY 2022, CZYLI ŻYWE OBRAZY W OBIEKTYWIE” - I miejsce dla Malwiny Kutermak i Zuzanny Miśkiewicz (kl. IV), Antoni Luzar (kl. V) – wyróżnienie, Zuzanna Szydłowska, Daria Kozioł, Ewelina Gleń (kl. VII) – wyróżnienie.
Ogólnopolski konkurs z j. angielskiego ‘Forget-me-not’ – Milena Buszek (kl. V) – wyróżnienie.
„I Gminny Interaktywny Konkurs Języka Angielskiego” – Emilia Książek (kl. VIII) – II miejsce.
„XXX Ogólnopolska Olimpiada Zdrowia PCK” – Natalia Srokosz (kl. VIII) – II miejsce w etapie rejonowym.
Szkoła uczestniczyła również w programie „Laboratoria Przyszłości”, którego celem jest unowocześnienie współczesnych szkól poprzez wyposażenie placówek w pomoce dydaktyczne najnowszej generacji, budowanie kompetencji przyszłości, rozwijanie talentów i praktycznych umiejętności uczniów. Dzięki udziale w programie szkoła otrzymała m.in. drukarkę 3D, aparat fotograficzny, sprzęt kuchenny i wiele innych rzeczy, z których uczniowie korzystają podczas zajęć.
To tylko niektóre z działań w minionym roku szkolnym, który był czasem intensywnej nauki, integracji i rozwoju. Dziękujemy wszystkim, którzy wspierali naszych uczniów w osiąganiu ich celów. Do zobaczenia we wrześniu!
Podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego wykorzystaliśmy sprzęt nagłaśniający oraz aparat fotograficzny zakupione w ramach programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.
Program słowno-muzyczny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja
Z okazji zbliżających się świąt majowych klasy I, II, III, IV, VI, VIII zaprezentowały program słowno-muzyczny, poświęcony rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja z 1791 r.
W realizacji tego przedsięwzięcia pomógł sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu „Laboratoria przyszłości”,
z których korzystano również podczas prób do przedstawienia. Występ został uwieczniony aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.
Na lekcjach fizyki w klasie VII i VIII każdy z uczniów miał możliwość samodzielnie budować i sprawdzać działanie obwodów połączonych ze sobą szeregowo, równolegle lub w sposób mieszany. Te ciekawe dla uczniów lekcje odbyły się dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” zestawom edukacyjnym do montażu obwodów elektrycznych.
Na początku uczniowie zapoznali się z zawartością zestawu, do czego służą jego poszczególne elementy. Przykładowe schematy przedstawione w instrukcji zawierały opisy wyjaśniające zasadę ich działania. Budując obwody emitujące efekty świetlne, mechaniczne itp. dzieci dowiedziały się, jak działają elementy elektryczne. Uczniowie budowali też odwody według własnego pomysłu.
Zestaw pozwolił na poznanie i praktyczne zastosowanie obwodu zamkniętego i otwartego prądu elektrycznego. Umożliwił rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz zdolności manualnych uczniów.
Uczniowie byli zainteresowani w czasie lekcji, chętnie pracowali pod opieką nauczyciela. Poprzez twórczą „zabawę” materiał dotyczący budowy i działania obwodów elektrycznych został utrwalony.
Uroczystość upamiętniająca postać papieża Jana Pawła II
To już 18 lat odkąd odszedł papież Jan Paweł II - niezwykły Polak, a zarazem wyjątkowy człowiek, który swoją modlitwą, dobrocią, miłością i niestrudzoną pracą wpisał się na trwałe w karty historii Polski i Kościoła. Z tej okazji Mali Giganci wraz z wychowawcami przygotowali piękną uroczystość upamiętniającą postać papieża Polaka.
W czasie uroczystości wykorzystano sprzęt nagłośniający i mikrofony zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
W ramach programu „LABORATORIUM PRZYSZŁOŚĆI” uczniowie klasy VII naszej szkoły przygotowywali tortille w zorganizowanych w dniu 02 marca 2023r. zajęciach kulinarnych w ramach zajęć z wychowawcą.
Wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”: lodówkę, opiekacze, deski do krojenia, noże kuchenne, sztućce oraz naczynia - miski, talerzyki, kubki. Przed przygotowaniem posiłków przypomniane zostały zasady higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania posiłków. Uczniowie przed rozpoczęciem zajęć założyli fartuszki kuchenne zakupione w ramach programu. Uczniowie chętnie przystąpili do zajęć kulinarnych, w czasie których doskonaliliśmy umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem AGD ułatwiającym pracę w kuchni, umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków, kulturalnego zachowywania się przy stole, umiejętności współpracy w grupie. Każdy wykonał tortillę według własnego pomysłu. Podsumowaniem wysiłków kulinarnych była wspólna degustacja pyszności stworzonych przez uczniów oraz zachwyt nad smakami i aromatami. Podczas zajęć kulinarnych celem była także integracja zespołu klasowego.
Klasie 5 tak spodobało się wykorzystywanie sprzętu z Laboratorium Przyszłości, że ponownie je wykorzystali, tym razem do zrobienia wrapów. W ruch poszły sztućce kuchenne, opiekacz, fartuszki, deski do krojenia oraz czajnik elektryczny..
W piątek 27.01.2023 r., czyli ostatni dzień szkoły tuż przed rozejściem się na ferie zimowe, nasza szkoła wypełniła się gośćmi, która na tę okoliczność przybrała świąteczny nastrój pełen muzyki i kolęd, zapachu ciasta oraz atmosfery magii i tajemniczości za sprawą kostiumów oraz pięknej dekoracji.
W głowach młodych aktorów, solistów, tancerzy oraz wszystkich osób zaangażowanych w przedstawienie pojawiło się mnóstwo pytań i wątpliwości. Czy nikt z występujących nie zapomni kwestii? Czy wszystko się uda? Czy widzowie będą łaskawi i obdarzą nas brawami? Czy przekażemy wrażliwość, mądrość opowiadanej historii i moc pozytywnej energii?
O godzinie 10.00 rozpoczął się pierwszy występ, na którym gościliśmy podopiecznych Domu Seniora w Łączanach. Pani Dyrektor powitała zgromadzonych, a Szkolne Koło Wolontariatu zadbało o przygotowanie poczęstunku.
Po południu na spektakl została zaproszona cała społeczność Łączan. Rodzice, dziadkowie, absolwenci i bliscy naszych aktorów zjawili się tłumnie, by podziwiać to, nad czym przedszkolaki i uczniowie naszej Szkoły pracowali w ostatnim czasie. O godzinie 17.00 Pani Dyrektor przywitała gości, a Rada Rodziców zadbała o słodki poczęstunek dla wszystkich. Publiczność nagrodziła występujących gromkimi brawami.
Spektakl łączył w sobie elementy kultury żywego słowa, muzyki, śpiewu oraz tańca. Wzięli w nim udział przedszkolaki i uczniowie każdej klasy, zarówno najmłodsi wychowankowie przedszkola, jak i najstarsi uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łączanach.
Doświadczenie zabawy w teatr nauczyło wiele dobrego naszych aktorów: kreatywności, umiejętności zrozumienia postaci, którą grali, ćwiczenia pamięci, podejmowania ryzyka, odpowiedzialności, systematyczności, współpracy w grupie, przełamania strachu i braku pewności siebie oraz wiele innych, ważnych rzeczy.
Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w zorganizowanie przedsięwzięcia. Rodzicom dziękujemy za przygotowanie strojów. Mamy nadzieję, że na kolejnych jasełkach widzimy się za rok.
W realizacji tych przedsięwzięć pomógł nam sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu Laboratoria przyszłości, z którego korzystaliśmy również podczas prób do przedstawienia.
Przebieg spotkań jasełkowych został uwieczniony aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.
Na godzinie wychowawczej klasa 5 korzystała z Laboratoriów Przyszłości w celu przygotowania zdrowych przekąsek na ciepło. Podczas pracy wykorzystaliśmy opiekacze do kanapek, talerzyki, sztućce, fartuszki kuchenne.
Zdjęcie
Pieczenie faworków
Z okazji zbliżającego się Tłustego Czwartku uczniowie klasy IV pod opieką nauczyciela-opiekuna Samorządu Uczniowskiego wykonali pyszne faworki, których walory smakowe docenili uczniowie naszej Szkoły, ponieważ faworki szybko zaniknęły z talerzy i było dużo chętnych na więcej faworków. Z pewnością taką akcję powtórzymy za rok…
Podczas wykonania i pieczenia faworków wykorzystaliśmy sprzęt i materiały zakupione w ramach „Laboratoriów Przyszłości”- kuchenkę elektryczną, stolnice, wałki, miseczki, wagi kuchenne, garnki, sztućce, sitka oraz fartuszki. Produkty na wykonanie faworków zapewnił Samorząd Uczniowski.
Dnia16.02.2023r. odbyła się szkolna dyskoteka karnawałowo-walentynkowa zorganizowana przez Samorząd Uczniowski. w czasie której korzystaliśmy z zakupionego sprzętu nagłaśniającego w ramach Laboratoriów Przyszłości. Wybraliśmy Króla i Królową walentynek, jedliśmy pączki jako przekąskę na Tłusty Czwartek, hucznie imprezowaliśmy na koniec karnawału oraz wspólnymi silami Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Wolontariatu słaliśmy pomoc Afryce.
Zajęcia kulinarne na lekcji techniki i zajęć z wychowawcą w kl.IV
Klasa IV pod czujnym okiem nauczycieli wykonywała smaczne tortille według własnego pomysłu. Wykorzystaliśmy sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”: patelnie, deski do krojenia, noże kuchenne, miski, sztućce oraz talerzyki. Przed przygotowaniem posiłków przypomniane zostały zasady higieny osobistej podczas przyrządzania i spożywania posiłków. Uczniowie przed rozpoczęciem zajęć założyli fartuszki kuchenne zakupione w ramach programu. Dzieci chętnie przystąpiły do zajęć kulinarnych, w czasie których doskonaliliśmy umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętem oraz umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków, kulturalnego zachowywania się przy stole, umiejętności współpracy w grupie. Każdy wykonał tortille według własnego pomysłu. Najprzyjemniejszą częścią zajęć była wspólna degustacja. Wszystkim tortille bardzo smakowały!!!
Aby uwiecznić wszystkie działania prowadzone w naszej szkole wykorzystaliśmy aparat lub kamerę zakupioną w ramach „Laboratoriów Przyszłości”.
Laboratoria Przyszłości - Styczeń 2023
Szkolne jasełka
Tradycją naszej szkoły, choć przerwaną pandemią, od zawsze były coroczne jasełka przygotowywane przez uczniów pod opieką nauczycieli. W tym roku na szczęście udało nam się wróć do tego zwyczaju.
22 grudnia, tuż po spotkaniach wigilijnych w klasach, wszyscy zgromadzili się w hali sportowej, w której miało odbyć się przedstawienie. Od razu w oczy rzuciła się nam przepiękna scenografia, która wprowadziła zgromadzoną publiczność w świąteczny nastrój. O dobrą zabawę i miłe doznania słuchowe zadbali zaś zdolni aktorzy, wokaliści oraz tancerze z naszej szkoły, którzy przybliżyli nam historię Bożego Narodzenia raz jeszcze, tym samym prezentując nam swoje umiejętności i talenty. Całe widowisko uświetniły tradycyjne polskie kolędy i pastorałki, które można było zaśpiewać razem ze szkolnym chórkiem.
Cała publiczność wynagrodziła aktorów gromkimi brawami. Te jasełka będę zapamiętane przez wszystkich, a na kolejne czekamy z niecierpliwością przez następny rok.
W realizacji tego przedsięwzięcia pomógł nam sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonami oraz zestaw do konstruowania teł pozyskany w ramach programu Laboratoria przyszłości, z którego korzystaliśmy również podczas prób do przedstawienia. Całe widowisko zostało natomiast uwiecznione aparatem fotograficznym oraz kamerą pochodzącą z wyżej wymienionego programu.
Na lekcjach techniki w klasie VI dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” zestawom edukacyjnym do montażu obwodów elektrycznych uczniowie mogli samodzielnie budować i sprawdzać działanie obwodów połączonych ze sobą szeregowo, równolegle lub w sposób mieszany.
Na początku uczniowie zapoznali się z zawartością zestawu, do czego służą jego poszczególne elementy. Przykładowe schematy przedstawione w instrukcji zawierały opisy wyjaśniające zasadę ich działania. Budując obwody emitujące efekty świetlne itp. dzieci dowiedziały się, jak działają elementy elektryczne.
Zestaw pozwolił na poznanie i praktyczne zastosowanie obwodu zamkniętego i otwartego prądu elektrycznego. Umożliwił rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia oraz zdolności manualnych uczniów.
Uczniowie byli zainteresowani w czasie lekcji, pracowali chętnie pod opieką nauczyciela. Obwody elektryczne nie są im już obce…
W niedzielne popołudnie 15 stycznia 2023 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Gminnym Konkursie Kolęd w Brzeźnicy pod tytułem "Śpiewajmy Mu nowe pienie".
Wszyscy wykazali się dużymi zdolnościami, zdobywając wysokie lokaty. Komisja konkursowa oceniając występy młodych wokalistów kładła szczególny nacisk na dobór repertuaru, interpretację wokalną i muzyczną, poczucie rytmu oraz ogólny wyraz artystyczny. Dzięki LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI mogliśmy wykorzystać na próbach sprzęt nagłaśniający, aby dobrze przygotować się na konkurs.
A oto zdobyte lokaty:
III miejsce: Jędra Franciszek klasa I
I miejsce- Grupa muzyczna w składzie: Jędra Leon, Kutermak Malwina, Kutermak Anna, Mikołajek Oliwia, Szydłowska Wiktoria, Wawro Milena
Wszystkim gratuluję i życzę dalszych sukcesów . Rodzicom dziękuję za współpracę.
W czwartek – 01.12.2022 r. uczniowie klasy III przygotowali wspólne śniadanie. Z dostarczonych przez rodziców zdrowych i pożywnych produktów dzieci wykonały tosty - zdrowe kanapki na gorąco. Chętnie komponowały kanapki, które przed zjedzeniem trafiały do opiekacza. Uczniowie samodzielnie obsługiwali opiekacz (oczywiście z zachowaniem wszelkich środków ostrożności).
Dzieci były bardzo dumne z siebie i efektów swojej pracy. Tosty z dodatkiem pomidorów koktajlowych i innych warzyw, bardzo wszystkim smakowały.
Dzięki programowi - Laboratoria Przyszłości nasza szkolna kuchnia wzbogaciła się o różne narzędzia i urządzenia, z których możemy korzystać w trakcie takich zajęć i które ułatwiają nam pracę. Już niedługo zorganizujemy nowe zajęcia, tym razem coś na słodko, ale zdrowo!
Na lekcjach techniki w klasie V dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” krosnom tkackim dla każdego ucznia oraz kolorowym włóczkom mogliśmy wykonać kolorowe makatki.
Na początku uczniowie zapoznali się z budową takiego krosna, do czego służą jego poszczególne elementy, jak prawidłowo poprowadzić wątek i osnowę w krośnie oraz ściegi, aby powstała kolorowa makatka.
Na kolejnych lekcjach uczniowie z zapałem, ale i też w skupieniu tkali na krośnie makatki, według swojego pomysłu. Uczniowie przekonali się, że powstanie takiej makatki nie jest wcale takie trudne i skomplikowane, jak wydawało im się na początku…
Ozdoby choinkowe dla dzieci i dekoracje świąteczne, to co roku temat numer jeden. Przygotowania do świąt, wspólne dekorowanie domu i ozdabianie choinki samodzielnie wykonanymi dekoracjami to cała magia i urok grudniowych dni.
Na lekcji techniki w klasie IV dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria przyszłości” pistoletom do klejenia na gorąco mogliśmy wykonać zawieszki na choinkę.
Do wykonania ozdób na choinkę użyliśmy szyszek oraz kolorowego: filcu, pianki, pomponików, drucików, włóczek oraz ruchomych oczek, które mogliśmy w szybki i łatwy sposób połączyć (oczywiście przy zachowaniu ostrożności) za pomocą pistoletów i kleju na gorąco.
Powstały wyjątkowe i niepowtarzalne piękne mikołaje, renifery, aniołki, choinki, które staną się ozdobą w każdym domu w nadchodzące Święta Bożego Narodzenia. Takie ozdoby świąteczne robione przez dzieci są wyjątkowe!
Efekty pracy czwartoklasistów możemy zobaczyć na zdjęciach.
Jak zawsze korzystamy z aparatu fotograficznego, zakupionego również w ramach programu Laboratoria Przyszłości, aby nasze działania zostały udokumentować.
Laboratoria Przyszłości - Listopad 2022
W ramach projektu "Laboratoria Przyszłości" w listopadzie wykonaliśmy następujące zadania:
Szkolny Konkurs Recytatorski
W dniu 27.10.2022r. w naszej Szkole został zorganizowany konkurs recytatorski, któremu przyświecał mickiewiczowski fragment Ody do Młodości – Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie: (…)