Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zachowania
Zasady oceny zachowania uczniów / Statut ZSP Łączany
§ 48
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
3. W klasach IV – VIII śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
1) wzorowe – wz;
2) bardzo dobre – bdb;
3) dobre – db;
4) poprawne – pop;
5) nieodpowiednie – ndp;
6) naganne – nag.
4. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
5. Wszelkie uwagi dotyczące zachowania ucznia wychowawca i nauczyciele zapisują w dzienniku elektronicznym.
6. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 55.
7. Kryteria oceniania zachowania:
1) ocenę wzorową otrzymuje ją uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny bardzo dobrej oraz:
a) wykazuje wysoką kulturę słowa i zachowania,
b) systematycznie przygotowuje się do zajęć,
c) z własnej inicjatywy aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
d) przyjmuje na siebie odpowiedzialność oraz świadomie planuje swoją przyszłość oraz
e) podejmuje działania promujące szkołę,
f) nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych ani spóźnień na lekcje;
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej oraz:
a) chętnie włącza się w działania na rzecz klasy i szkoły,
b) systematycznie uczestniczy w zajęciach – mogą się zdarzyć pojedyncze spóźnienie i nieobecność nieusprawiedliwiona w całym okresie:
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) przestrzega regulaminów i procedur szkolnych,
b) respektuje prawa innych,
c) szanuje mienie szkolne, cudze i własne,
d) wykazuje prawidłową kulturę słowa i zachowania,
e) przygotowuje się do zajęć stosownie do swoich możliwości,
f) potrafi pracować samodzielnie i w grupie,
g) nie odmawia uczestnictwa w działaniach na rzecz klasy i szkoły,
h) dba o bezpieczeństwo swoje i innych w szkole i poza nią,
i) przestrzega zasad używania telefonu i innych urządzeń elektronicznych określonych w statucie,
j) systematycznie uczestniczy w zajęciach – może mieć do 5 godzin nieusprawiedliwionych;
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) czasami nie przestrzega regulaminów i procedur szkolnych,
b) nie w pełni respektuje prawa innych,
c) nie dba o mienie szkolne, cudze i własne,
d) niewłaściwie zachowuje się wobec innych (przezwiska, przekleństwa),
e) narusza zasady bezpieczeństwa (np. wychodzenie w czasie przerw poza teren szkoły, jeżdżenie na placu na rowerze podczas przerw),
f) jest bierny na zajęciach,
g) nie wywiązuje się ze wszystkich obowiązków,
h) przestrzega zasad używania telefonu i innych urządzeń elektronicznych określonych w statucie,
i) wykazuje chęć poprawy zachowania,
j) reaguje na upomnienia,
k) może mieć od 6 do 20 godzin nieusprawiedliwionych;
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, któremu:
a) zdarzyło się naruszyć prawa innych (np. poprzez wytwarzanie sytuacji niebezpiecznych, wszczyna bójki, wymuszenia, stosuje przemoc psychiczną),
b) szkodzi zdrowiu własnemu (np. znajduje się pod wpływem nikotyny, alkoholu, narkotyków na terenie szkoły i w miejscach publicznych),
c) nie przestrzega zasad używania telefonu i innych urządzeń elektronicznych określonych w statucie,
d) nie przestrzega regulaminów i procedur szkolnych,
e) nie szanuje mienia,
f) źle zachowuje się wobec innych (poprzez wypowiedzi i zachowanie narusza godność drugiej osoby),
g) przejawia negatywny stosunek do obowiązków szkolnych,
h) oszukuje podczas prac kontrolnych,
i) opuszcza zajęcia,
j) celowo dezorganizuje zajęcia (ciągłe rozmowy, złośliwe komentarze),
k) nie reaguje na upomnienia,
l) może mieć 21 do 40 godzin nieusprawiedliwionych;
6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który rażąco uchybia obowiązkom określonym w statucie lub dopuścił się czynu karalnego i nie spełnia kryteriów na ocenę nieodpowiednią.
8. Nauczyciele są zobowiązani do wpisywania bieżących uwag zarówno pozytywnych jak i negatywnych w dzienniku elektronicznym w zakładce „uwagi”. Wychowawca, na podstawie uwag, własnych obserwacji oraz konsultacji z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły, ocenia ucznia minimum jeden raz w trakcie okresu oraz na koniec okresu i roku, z zastrzeżeniem ust. 4.